Finns det standardprylar för att fästa skruvstycket i borrmaskinsbordet?
Bordets slitsar är 12,5mm, på undersidan finns ett spår som är 19,5mm.
Skruvstyckets slitsar är koniska och smalnar av nedåt till 12,4mm.
Snabbfästen hade varit tjusigt om det funnes för att ta bort eller flytta runt skruvstycket.
Tackar för förslag!

/Höghus

Borrmaskinsbord med slitsar på 12,5 mm och spår på 19,5 mm samt en central cirkelformad öppning, används för att fästa skruvstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan av ett borrmaskinsbord med slitsar på 12,5mm och ett spår på 19,5mm, sett från en vinklad vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visar en närbild av ett skruvstycke monterat på ett borrmaskinsbord. Skruvstyckets slitsar är koniska och en skruv håller fast det i bordets slitsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det vanliga är ju att det är T-spår i bordet och att skruvstycket fästs med T-spårmutter, pinnbult, bricka och mutter.

Vill man kunna få tillbaka skruvstycket på samma plats varje gång så brukar man borra stifthål i skruvstycke och bord och använda stift för att positionera skruvstycket och sedan fästa enligt ovan i T-spåren.

Men din maskin har inga T-spår, så där får du hitta på något annat.
Om det går så är det nog en bra idé att borra och gänga två hål direkt i bordet som passar spåren i skruvstycket. Annars skulle jag nog tillverka något slags specialmutter som liknar en T-spårsmutter men passar i bordets spår. Kanske rent av limma dom i spåren så de sitter kvar för att underlätta demontering och montering.
 
T-spårmutter var ordet jag behövde, tack!
För visst är det en form av t-spår på undersidan, även om botten saknas, dvs inget sidoinstick. Mutter storlek 12 med M8-gänga borde funka ihop med insex-skruv och bricka. Limma blir inte så bra om jag vill kunna flytta runt skruvstycket.
Precisionsplacering är inte aktuellt, det är ju inte serietillverkning av altartavlor jag skall göra...
Nu gäller det bara att hitta en leverantör.

/Höghus
 
Rickard.
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.