Hej!

Vi har en 420 automover som sedan igår bara gör vänstersväng fram och tillbaka och efter en stund får felkoden instängd. Först trodde jag den körde spiralklippnig och sen trodde jag den ballat ur sen jag flyttat slingan på ett ställe.

Efter en väldig massa googlande och funderande har jag provat att snurra på hjulen och då skrapar det fruktansvärt som från trasiga kugghjul från den ena men den andra sidan låter som det brukar göra.

Min egen gissning är att det är ny hjulmotor som gäller men det känns ju drygt om det bara är en del i växellådan, typ ett kugghjul, som är trasigt.

Frågan är därför, vad säger internet, är det motor? och om det är det, finns det något ställe jag ej ännu hittat som säger växellådsdelen?
 
Det finns en kille (Gordon Ekman) som har tagit fram en rep..sats för växellådorna.
Om du använder facebook så kolla i gruppen " Vi som har en Husqvarna Automower" då bör kunna nå honom därifrån.
 
  • Gilla
GordonE och 1 till
  • Laddar…
Ska kolla detta, känns som ett väldigt mycket bättre alternativ än att byta motorn och hela kittet då den delen verkar fungera!
 
Jag är även en byggahusare, men det är lite smidigare att skriva på messenger!

Som sagt så finns det renoveringskit som jag tagit fram till dessa motorerer!

Mvh Gordon
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fick otrolig hjälp av Gordon och gjorde ett tappert försök men axeln var skadad och dessutom knäcktes en plastdel så nu blir det ny motor!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har en 220 AC med Linix hjulmotorer där kugghjulen gick sönder.
Skruvade isär växeln, och de översta kugghjulen som drivs av motorn var i plast och övriga var i metall.
Varför gör man inte samtliga i metall, finns säkert en bra anledning.
Kanske att man inte skall leda värme till motorn eller att det är bättre att kugghjulen går sönder än att motorn blir helt blockerad och går sönder.

Kugghjulen såg ut som det hade smält mot motorns kugghjul, gick inte att rubba hjulet.
Dvs två, tre kuggar på varje kugghjul var sönder smälta..

Köpte en ny motor, men när jag bytte motor så fick jag samma fel - höger hjul blockerat.

Den nya motorn snurrar dock inte helt fritt i växeln som på min andra Linix motor.
Vet inte om ersättningsmotorerna till Linix skall bete sig så, känns lite hackande och trögt när man snurrar på hjulet förhand, jämfört med andra sidan med en fungerande Linix motor som snurra nästan helt fritt.

Jag kopplade in min gamla motor utan växel för att se om den snurrade eftersom att jag fick felmeddelandet igen. Den ville inte snurra utan att man hjälpte den lite när den fick ström.

Gissar att det är moderkortet som är sönder?
Gissar att drivsteget kanske har bränt när motorn blivit helt blockerat, lär ju bli högre ström när den inte snurrar fritt.

Eller kan det vara något annat fel?

Skall prova att skifta motorerna imorgon, och se om det blir någon skillnad.
 
  • Tre svarta plastkugghjul på mörkgrå yta, anslutna i linje, mekaniska delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag
L Legostar skrev:
Har en 220 AC med Linix hjulmotorer där kugghjulen gick sönder.
Skruvade isär växeln, och de översta kugghjulen som drivs av motorn var i plast och övriga var i metall.
Varför gör man inte samtliga i metall, finns säkert en bra anledning.
Kanske att man inte skall leda värme till motorn eller att det är bättre att kugghjulen går sönder än att motorn blir helt blockerad och går sönder.

Kugghjulen såg ut som det hade smält mot motorns kugghjul, gick inte att rubba hjulet.
Dvs två, tre kuggar på varje kugghjul var sönder smälta..

Köpte en ny motor, men när jag bytte motor så fick jag samma fel - höger hjul blockerat.

Den nya motorn snurrar dock inte helt fritt i växeln som på min andra Linix motor.
Vet inte om ersättningsmotorerna till Linix skall bete sig så, känns lite hackande och trögt när man snurrar på hjulet förhand, jämfört med andra sidan med en fungerande Linix motor som snurra nästan helt fritt.

Jag kopplade in min gamla motor utan växel för att se om den snurrade eftersom att jag fick felmeddelandet igen. Den ville inte snurra utan att man hjälpte den lite när den fick ström.

Gissar att det är moderkortet som är sönder?
Gissar att drivsteget kanske har bränt när motorn blivit helt blockerat, lär ju bli högre ström när den inte snurrar fritt.

Eller kan det vara något annat fel?

Skall prova att skifta motorerna imorgon, och se om det blir någon skillnad.
Fick du iordning på detta?
Jag har tillverkat en uppsättning av plastkughjulen till dessa Linix motorer nu också om någon behöver det. 🙂
 
Har råkat ut för samma fel som TS. Min 420 är från 2016 och det är tydligen inte helt ovanligt att dreven tackar för sig efter 5–10.000 timmar.

Har även jag fått ett trevligt erbjudande från @GordonE om hjälp. Jag är dock rätt sugen på att slippa fixa det själv, så vi får se hur jag gör. Återrapportering kommer oavsett.
 
Då var det åtgärdat på den lokala verkstaden. Byte av hjulmotor (-er, jag lät byta båda) är väl typ det dyraste man kan göra med själva roboten, och enligt verkstadskillen jag pratade med den vanligaste förslitningsgrejen utöver batteribyte.

Jag är tämligen säker på att den lösning @GordonE erbjuder är betydligt billigare och kanske nog så bra. Jag har bara inte kunskap nog eller tålamod att hålla på med den typen av saker, det är bara att erkänna för sig själv.

Motorerna gick på 2.500 kr styck, och arbetet 1.200. Men då ingick även att han bytte en trasig bälg till en krocksensor och uppgraderade programvaran. Och så fick jag då en allmän översyn av den av någon som kan nåt mer än att borsta bort lite gräs.

Så även om jag hade kunnat göra något roligare för dryga sex papp så är jag nöjd med mitt val. Men för den med lite bättre mekaniskt handlag eller med lite närmare till GordonE finns det nog billigare alternativ.
 
Kanske försent nu, men det finns en marknad för begagnade delar från klipparna, så de gamla motorerna hade du ev. kunnat sälja till någon hugad spekulant som sedan kunnat renovera växellådorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.