Hej,
Vi har själva lagt tätskikt i vårt badrum (bygger hus själva). Igår la vi tätskiktet på golvet med Lip foliesystem och Pyrus golvbrunn. Det är två golvbrunnar "på rad" alltså två golvbrunnar på en våd så att säga, och i den ena blev det en relativt stor luftbubbla (ca halva cirkeln runt samt ca 5 cm bred) insåg vi idag. Det ligger en brunnsmanschett under och den ligger väl an mot underlaget så bubblan är ju under själva tätskiktet. Vad gör vi? Ska vi skära upp och göra om en stor del av den våden?
Bubblan blev till pga att klämringen spände åt för mycket just där (antar vi, för det var ingen bubbla när vi la det).
Är det sämre att skära upp och laga än att låta det vara? Lite panik här... Tacksam för hjälp!
Kan tillägga att vi kan se att folien är vikt hela vägen ner precis förbi klämringen runt hela.
 
  • Golvbrunn i badrum med tätskikt från Lip foliesystem. En luftbubbla syns under tätskiktet runt klämringen på golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med gult tätskikt applicerat på golv och vägg i ett badrum, tätad med foliesystem. Tätskiktet visar en mindre bubbla längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en golvbrunn med en brunnsmanschett, klämring och en synlig luftbubbla under tätskiktet i ett halvfärdigt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Jag har fått intrycket av att det inte får vara bubblor utan du får skära upp och laga tätskiktet enligt anvisningarna, brukar finnas ett särskilt avsnitt för reparation.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Håller med om att det inte ska vara bubblor. Koll om det är ok att lapp över, skär upp.
 
  • Gilla
LZeij
  • Laddar…
Har ni använt den avsedda kniven för att skära ut hålet? Ser ut som mycket sticker fram under klämringen som man inte bör se
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Inte godkänd skärning, gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har fått intrycket av att det inte får vara bubblor utan du får skära upp och laga tätskiktet enligt anvisningarna, brukar finnas ett särskilt avsnitt för reparation.
Tack för svar, ska kolla upp hur man kan reparera
 
M myrstack skrev:
Har ni använt den avsedda kniven för att skära ut hålet? Ser ut som mycket sticker fram under klämringen som man inte bör se
Ja, vi använde Pyrus kniv till brunnen när vi skar upp. Lite ska väl ändå sticka fram så man ser att det är ordentligt nedvikt?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Inte godkänd skärning, gör om och gör rätt.
Vad gör den inte godkänd? Vi använde Pyrus skärverktyg för den brunnen, köpte den tillsammans på Bauhaus... Vad blev fel?
 
LZeij LZeij skrev:
Ja, vi använde Pyrus kniv till brunnen när vi skar upp. Lite ska väl ändå sticka fram så man ser att det är ordentligt nedvikt?
Lusläs reglerna men sist jag satte kniven i tätskiktet själv så skulle inget sticka fram.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När jag lägger tätskikt så ser jag till att skrapa bort från brunn och monterar kläm ringen dagen efter då har limmet satt sig , nu kan de vara lite mycketlim på brunn manschetten,
 
LZeij LZeij skrev:
Vad gör den inte godkänd? Vi använde Pyrus skärverktyg för den brunnen, köpte den tillsammans på Bauhaus... Vad blev fel?
Du får ju inte klämringen att bottna när du har tätskikt under.
Närbild på en klämring och tätningsskikt under ett byggprojekt, markerad med en gul cirkel för att visa att ringen inte når botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Något känns felaktigt gjort när det som Stefan N också visar och tätskiktet är under klämringen vilket det inte ska vara.

Sen bör man som Rickard.lj skrev vänta till dagen efter med att sätta dit klämringen och speciellt när man använder sig av dessa (i mina ögon) skitbrunnarna... mycket bättre med Jafos och skruvbar klämring. ;)

Små bubblor inverkar inte jättemycket om ni ska ha större plattor utan problemet är värre om man ska ha små plattor då de inte kommer sitta fast mot underlaget ordentligt.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.