Hej!

Vi har fyra glasblock ovanför vår ytterdörr som behöver fogas om. Just nu rör sig både fogen och alla glasblock med den när man öppnar och stänger dörren.. 😬 Vilken typ av hantverkare frågar man som fixar sådant? Plattsättare? Vanlig snickare?

Mvh, Jenny
 
  • Fyra glasblock med cirkelmönster ovanför en ytterdörr, med märken på fogarna vid kanten. Tegel ovanför och mörkt trä runt glasblocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra glasblock med bubbelmönster över en ytterdörr som behöver fogas om, belägna i en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Plattsättare eller murare som jobbar med plattsättning med skulle jag söka upp..
 
  • Gilla
Jennyelf
  • Laddar…
J Jennyelf skrev:
Hej!

Vi har fyra glasblock ovanför vår ytterdörr som behöver fogas om. Just nu rör sig både fogen och alla glasblock med den när man öppnar och stänger dörren.. 😬 Vilken typ av hantverkare frågar man som fixar sådant? Plattsättare? Vanlig snickare?

Mvh, Jenny
Vart i landet bor du?
 
Ja, eller nästan vem som helst som är en gnutta händig. Det här klarar vem som helst av.
Antagligen är de lösa på grund av underlaget. Hade det varit min dörr skulle jag provat med att fälla in ett plattjärn på högkant i dörrkarmen överdel. Eller bara föga om dom och hoppas på det bästa. I båda fallen är det ett jobb för vem som helst..
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Vart i landet bor du?
Utanför Malmö
 
I Intet skrev:
Ja, eller nästan vem som helst som är en gnutta händig. Det här klarar vem som helst av.
Antagligen är de lösa på grund av underlaget. Hade det varit min dörr skulle jag provat med att fälla in ett plattjärn på högkant i dörrkarmen överdel. Eller bara föga om dom och hoppas på det bästa. I båda fallen är det ett jobb för vem som helst..
Haha, ja jag anser mig nog vara en gnutta händig men det där med fogning av glas är lite utanför min comfort zone. Men ska kolla upp plattjärn.. tack för svar!
 
J Jennyelf skrev:
Haha, ja jag anser mig nog vara en gnutta händig men det där med fogning av glas är lite utanför min comfort zone. Men ska kolla upp plattjärn.. tack för svar!
Dumheter. Det klarar du galant själv. Att Rejäl skrattade åt mitt inlägg, är snarare ett bevis på hans högmod som kränkt hantverkare, än din bristfällighet. Allra helst skulle jag fällt in två vinkeljärn, så får du styrka både vertikalt och horisontellt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jennyelf skrev:
Haha, ja jag anser mig nog vara en gnutta händig men det där med fogning av glas är lite utanför min comfort zone. Men ska kolla upp plattjärn.. tack för svar!
Du behöver inget annat än ett fogbruk för klinker. Åk till Bauhaus och köp en liten 5kg säck från LIP, blanda stabbigt och smeta på :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Är det verkligen fogen som ska fixera blocken? När vi för länge sedan "murade" med glassbetong har jag för mig att vi först limmade fast blocken med hjälp av plastskenor och därefter fogade.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen fogen som ska fixera blocken? När vi för länge sedan "murade" med glassbetong har jag för mig att vi först limmade fast blocken med hjälp av plastskenor och därefter fogade.
Det har nog nått sin hållbarhetsålder, sitter antigen med bruk eller nåt elastiskt lim.
Skrapar man ur ordentligt och fyller på ny fog så ska det nog hålla om man inte smäller som djävulen i dörren
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.