Vid panelbyte på garaget upptäckte jag att ca 3-5 cm av syllen i anslutning till en regel vid garageporten är skadad av röta.

Denna delen låg begravd i blöt jord och är väldigt fuktig.

Frågan är vad jag gör nu? Min tanke är att byta mina nuvarande 2 portar till en bred port om ca 2-3 år. Så då skulle jag kunna byta ut en större del av syllen för att få bort all röta.

Men fram till dess tänkte jag att jag gräver bort all jorden och fyller upp med singel som dränerar bort vatten bättre med ett litet fall bort från väggen och håller det torrt. Innan jag fyller upp låter jag det vara öppet så det får torka ordentligt och så oljar jag det.


Vad säger folket?

Skadat trä i syll och regel vid garageport efter panelbyte, omgärdat av fuktig jord och singel med synliga rötskador och isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad syll vid garageport upptäckt under panelbyte, observerbar rötskada nära marknivå. Utspridd jord och grus, staplade träbitar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hugg/såga bort det dåliga/ruttna. Se'n salar du i friskt virke, som du lägger på tjock tjärpapp mot marken.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hugg/såga bort det dåliga/ruttna. Se'n salar du i friskt virke, som du lägger på tjock tjärpapp mot marken.
Är det något jag verkligen bör göra nu? Eller kan det klara sig 2 år till om jag bara ser till att det är luftat och torrt från och med nu?
 
P pennybridge skrev:
Är det något jag verkligen bör göra nu? Eller kan det klara sig 2 år till om jag bara ser till att det är luftat och torrt från och med nu?
Nä, det lär ju inte rasa just nu...
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.