13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tro man kommer långt med det.
Du har koll på om det är ett knack eller slipblad det är du köper och hur man skärper respektive?
Lien från Härmän Taonta Oy, ett trädgårdsredskap med röd skaft och svart böjt blad, 65 cm lång liekniv och lieorv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.harmantaonta.fi/epages/harmantaonta.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/2017040601/Products/2013
Köpte en sådanhär. Mest för att det var det enda som fanns att få i butik nära med kvalitet.

Försökte få reda på vilken sort det är men har inte lyckats hitta informationen ännu. Har inte hunnit söka så mycket ännu. Har ingen vidare koll på hur man gör för att hålla den vass mer än att jag läst lite snabbt om grunderna.

Men det kan väl inte vara omöjligt att lära sig
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
[länk]
Köpte en sådanhär. Mest för att det var det enda som fanns att få i butik nära med kvalitet.

Försökte få reda på vilken sort det är men har inte lyckats hitta informationen ännu. Har inte hunnit söka så mycket ännu. Har ingen vidare koll på hur man gör för att hålla den vass mer än att jag läst lite snabbt om grunderna.

Men det kan väl inte vara omöjligt att lära sig
Ser ut som ett stålorv, de jag klämt på har varit för korta för mig som är 187cm lång, och då får man en taskig ställning att slå i.
Men det kan också passa, det finns lite riktlinjer i liehandboken (den är gratis att hämta ner i länken i inlägg 2), så kolla om du kan ställa in den hyfsat för annars är risken att du blir besviken.

Den indikation jag sett på att ett blad är ett knackblad är att det ser hamrat ut.
Ett knackblad härdar man eggen genom knacka ut eggen, det blir för mjukt att bara slipa den.
(Finns mer info i liehandboken och på Youtube).
 
Härmä Smides liar är slipliar
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
[länk]
Köpte en sådanhär. Mest för att det var det enda som fanns att få i butik nära med kvalitet.

Försökte få reda på vilken sort det är men har inte lyckats hitta informationen ännu. Har inte hunnit söka så mycket ännu. Har ingen vidare koll på hur man gör för att hålla den vass mer än att jag läst lite snabbt om grunderna.

Men det kan väl inte vara omöjligt att lära sig
Jag kör med den, köpt på Granngården. Så där kan man ju pröva längden. För mig var det kanon stt nedre handtaget går o ändra.

Även ett långt slipdon finns o köpa ftån samma företag , finns i sortiment på samma kedja.

Även varit hos Karlstad Redskaps fabrik i Vålberg, gillar deras grävspadar. Tyvärr var deras lie ifrån Österrike o fungerade inte för mig. Liar sålde inte mycket då för dem, var några år sen.
 
Låter bra. Måste skaffa en bra slipsten. Längden kändes ok för mig.

Skulle slå lite med en lie för många år sedan. Lånade av en gammal släkting som sa att jag måste slipa den först. Jag tog slipstenen och började slipa den. Min släkting kom o såg vad jag gjorde så sa hon det där blir ju inte till någonting. Så tog hon slipstenen och lien och sa att så här gör man sen drog hon så snabbt med stenen att ögat inte han med. Vasst blev det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.