Ska beställa en pump, vill helst ha trefas men är osäker på om det finns lediga säkringar/brytare i elskåpet.

Kan jag lyfta på locket och se detta på något enkelt sätt? Ingen aning hur det ser ut under plastkåpan.
 
Är det alltså en normcentral? Om du har en gruppförteckning så borde det framgå vilka dvärgbrytare som används och om det finns några lediga. Men ofta sitter det inte fler dvärgbrytare än som används. Finns det inte plats för fler brytare? Om centralen skulle vara full går det att komplettera med en liten kapsling till vid sidan av. Så du kan säkert få till en trefasgrupp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det alltså en normcentral? Om du har en gruppförteckning så borde det framgå vilka dvärgbrytare som används och om det finns några lediga. Men ofta sitter det inte fler dvärgbrytare än som används. Finns det inte plats för fler brytare? Om centralen skulle vara full går det att komplettera med en liten kapsling till vid sidan av. Så du kan säkert få till en trefasgrupp.
Det är en sån med ”snäppsäkringar” inte sådana där gamla som man behövde byta. Centralen är full men vet att några inte används som jag ska ha till elbils laddare tex. Förteckningen är väldigt inkomplett efter ett centralbyte där elektrikern inte hittade gamla förteckningen.
 
Det kanske går bra att ta ett foto på elcentralen i fråga?
 
M Mr avlopp skrev:
Det är en sån med ”snäppsäkringar” inte sådana där gamla som man behövde byta. Centralen är full men vet att några inte används som jag ska ha till elbils laddare tex. Förteckningen är väldigt inkomplett efter ett centralbyte där elektrikern inte hittade gamla förteckningen.
Är det länge sedan centralen byttes? Är det alltså några grupper som du vet inte används, men du undrar om det finns fler? Det går att ta av kåpan och se om det är några brytare som saknar utgående trådar. Eller ta av locket och ta en bild som du lägger upp här så går det nog att avgöra. Men som sagt. Det går att komplettera med en liten kapsling vid sidan av om det skulle vara fullt i den nuvarande centralen.
 
  • Gilla
Mr avlopp och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det kanske går bra att ta ett foto på elcentralen i fråga?
Elcentral med flera radbrytare och kablar monterad på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte vågat ta av locket. Antar att man måste stänga all el innan man gör det?
 
A Avemo skrev:
Är det länge sedan centralen byttes? Är det alltså några grupper som du vet inte används, men du undrar om det finns fler? Det går att ta av kåpan och se om det är några brytare som saknar utgående trådar. Eller ta av locket och ta en bild som du lägger upp här så går det nog att avgöra. Men som sagt. Det går att komplettera med en liten kapsling vid sidan av om det skulle vara fullt i den nuvarande centralen.
Googlade kapsling och nu förstår jag att man alltid kan lägga till fler säkringar i ett litet extra säkringsskåp vid sidan om det blir fullt, tack.
 
Det är inga problem med att ta av locket, det är ju av plast och kan inte leda ström, även grejerna som sitter i skåpet är skyddade mot beröring. Så du kan lugnt öppan skåpet.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
M Mr avlopp skrev:
Jag har inte vågat ta av locket. Antar att man måste stänga all el innan man gör det?
Nej, det behövs inte. Det är varken svårt eller särskilt farligt att lossa de fyra plastskruvarna och lyfta bort plastkåpan. Den är av plast och inte strömförande. I en modern elcentral av den där typen är dessutom allt i stort sett beröringsskyddat. Även utan locket är risken för att råka ut för strömgenomgång väldigt liten om man är försiktig och inte aktivt försöker pressa in ett finger i någon anslutningsterminal där det finns synlig koppar. Det enda som kan vara farligt är om det finns en fasskena utan ändskydd eller med oanvända stift utan beröringsskydd. Eftersom den där centralen är proppfull finns dock inte den risken.
 
Håller i princip med om att det inte är någon större fara att som okunnig lekman ta bort plastkåpan från en modern elcentral. Det som möjligen kan strula är att sätta tillbaka den. Inte helt ovanligt att någon kabel som går in i centralen flyttar sig någon mm så att man kan få pilla lite för att få dit kåpan igen.
 
MultiMan
En lekman kan ju ta på nitrilhandskar eller liknande för att vara extra säker på att en ofrivillig beröring inte blir direkt farlig.

Shango066 på Youtube brukar använda vanliga "sjukvårdsnitrilhandskar" när man meckar med gamla rörprylar där det ofta är många hundra volt lite här och var. Det fungerar faktiskt tillräckligt bra. Rätt bra mot värme också. Använde nitril när jag smältlimmade på nytt sisalrep på kattställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.