Hej

Skall byta kök och vill i samband med det riva nuvarande vägg som är dubbel 13mm gips på träreglar.
Huset är ett parhus så dubbelgipset behövs som brandvägg mellan brandcellerna då köksväggen är emot grannens köksvägg.

Den nya väggen jag tänkt mig blir 15mm konstruktionsplywood och sedan 2 x 13mm gips. Plywood för att kunna skruva stommarnas monteringsskena tätt och kunna besluta väggskåpens höjd senare och inte behöva kortla för dem.

Givetvis skall det flyttas eluttag/apparatdosor så jag är ute efter lämpliga apparatdosor för denna tillämpning.

Finns det dosor för sådana väggar? Eller måste jag använda ROT-dosor eller förhöjningsramar till dosor för dubbelgips?

Något annat jag bör tänka på, eller allmänna tips/råd ni har så tar jag tacksamt emot.

Innan någon börjar påtala krav rörande elbehörighet, jag tänkte förbereda med flexslang/vp-rör och dosor.
Gör hellre det själv än att betala en elektriker för det. Bättre att använda elektrikern till att koppla el.

Tack på förhand
 
C Carl.Alm skrev:
Hej

Skall byta kök och vill i samband med det riva nuvarande vägg som är dubbel 13mm gips på träreglar.
Huset är ett parhus så dubbelgipset behövs som brandvägg mellan brandcellerna då köksväggen är emot grannens köksvägg.

Den nya väggen jag tänkt mig blir 15mm konstruktionsplywood och sedan 2 x 13mm gips. Plywood för att kunna skruva stommarnas monteringsskena tätt och kunna besluta väggskåpens höjd senare och inte behöva kortla för dem.

Givetvis skall det flyttas eluttag/apparatdosor så jag är ute efter lämpliga apparatdosor för denna tillämpning.

Finns det dosor för sådana väggar? Eller måste jag använda ROT-dosor eller förhöjningsramar till dosor för dubbelgips?

Något annat jag bör tänka på, eller allmänna tips/råd ni har så tar jag tacksamt emot.

Innan någon börjar påtala krav rörande elbehörighet, jag tänkte förbereda med flexslang/vp-rör och dosor.
Gör hellre det själv än att betala en elektriker för det. Bättre att använda elektrikern till att koppla el.

Tack på förhand
Rådgör med din elektriker, hur han vill ha det.
Detta jobb kräver att man ingår i ett egenkontrollprogram. Således inget för "svensson" att göra. Ditt bästa bidrag blir att ha en tydlig plan/ritning på hur köket skall bli. Då går det fort och lätt för din elektriker att sätta rätt dosor och dra rör/slang på ett bra sätt.
 
C Carl.Alm skrev:
Innan någon börjar påtala krav rörande elbehörighet, jag tänkte förbereda med flexslang/vp-rör och dosor.
Gör hellre det själv än att betala en elektriker för det. Bättre att använda elektrikern till att koppla el.
Börja med att kontakta en elektriker så att ni kommer överens om hur allt ska va och att den är med på banan att du gör vissa saker.
Många elektriker säger nej till att ta över efter andra om de inte har varit med från början.

C Carl.Alm skrev:
Skall byta kök och vill i samband med det riva nuvarande vägg som är dubbel 13mm gips på träreglar.
Huset är ett parhus så dubbelgipset behövs som brandvägg mellan brandcellerna då köksväggen är emot grannens köksvägg.

Den nya väggen jag tänkt mig blir 15mm konstruktionsplywood och sedan 2 x 13mm gips. Plywood för att kunna skruva stommarnas monteringsskena tätt och kunna besluta väggskåpens höjd senare och inte behöva kortla för dem.
Brandklassade apparatdosor för dubbel/trippelskivor behövs, ja det finns.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Du kan använda dig av 15mm brandgips då dessa motsvarar 2x13 standard gips i brandklass
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Och du ska ha en apparatdosa med justerbar dosring, det finns dosor för enkel och dubbel samt dubbel och trippel gips. Dom kostar lite mer men fungerar oavsett normala skivtjocklekar. Men som sagt rådgör med din elektriker för att få rätt då det finns lite olika varianter.
Ps
Det kanske inte är riktigt så enkelt som du tror, bara tanken på att använda ROT-dosor i stället för apparatdosor tyder på att det saknas lite kunnande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du ska ha en apparatdosa med justerbar dosring, det finns dosor för enkel och dubbel samt dubbel och trippel gips. Dom kostar lite mer men fungerar oavsett normala skivtjocklekar. Men som sagt rådgör med din elektriker för att få rätt då det finns lite olika varianter.
Ps
Det kanske inte är riktigt så enkelt som du tror, bara tanken på att använda ROT-dosor i stället för apparatdosor tyder på att det saknas lite kunnande.
Ja, jag har hittat de dosor du nämner. Men trippel gips är 3x13mm och då saknas två millimeter eftersom plywooden är 15mm. De enda dosor jag hittat som är på det djupet eller mer än för ingjutning.
Kanske de två saknade millimetrarna inte spelar någon roll, kanske det är jätteviktigt. Det är därför jag frågade här.

Varför jag frågade om rotdosor är för att jag har hittat sådana med tillräckligt djup och de kan ju låsa mot skivorna i bakkant. Jag förstår att de inte är optimala.

Jag tar frågorna till elektrikern i stället.
 
Är du lyxig så använd förhöjningsringar, men välj i så fall minst 5 mm så att dosringarna inte hänger på yttersta gängan. Två mm är annars inte mycket att bråka om. Men när det ska monteras uttag i rask takt underlättar det om dosorna ligger i liv så att man inte råkar böja in ramen på uttaget.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Eller så gör man hålet i den bakersta skivan lite större så att man kan flytta fram dosan lite, om det nu är någon millimeter det hänger på. Men som sagt allt det här vet en elektriker.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Kanske inte några millimeter spelar så stor roll. Det skall ju tillkomma kakel på den yttersta gipsskivan också. Men med långa skruvar så gör det ju inget att dosan är nedsänkt då uttag ska monteras.
 
Ska även kakel på, då är det såga "stort" hål i plyfaskivan så att hela dosan får plats i hålet.
Eller så måste du ha minst 10 mm förhöjningsring.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan använda dig av 15mm brandgips då dessa motsvarar 2x13 standard gips i brandklass
Tack, bra tips. Visste inte att det var ett alternativ. Då slipper jag att väggen bygger ut så mycket också.
 
Enklast och bäst är väl att såga upp ett hål på plyfan så att man kan montera dosan på rätt djup
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan använda dig av 15mm brandgips då dessa motsvarar 2x13 standard gips i brandklass
Vet du om sådana här skivor uppfyller kraven?
https://www.bauhaus.se/gipsskiva-br...36717&indexName=nordic_production_sv_products
Har försökt läsa in mig på det men utan brandskyddshandböcker för 1250kr exkl. moms så tycker jag det är svårt att vara helt säker.

Huset är ett parhus där grannens kök är på andra sidan väggen vårt kök är längs med.
Om jag använder 15mm kontruktionsplywood och skiva enligt länken ovan så borde jag uppnå EI60?

Hittade inte exakt den situation jag har, men denna är samma men utan plyfa.
Diagram över väggkonstruktion med gips- och plywoodskiva, isolering samt två träreglar visar hur man når brandklassificeringen EI60.
 
Den skivan du länkar till motsvarar ei30. Sedan tillkommer plywood, isolering samt grannens gips. Så du kan med säkerhet säga att du klarar dig
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den skivan du länkar till motsvarar ei30. Sedan tillkommer plywood, isolering samt grannens gips. Så du kan med säkerhet säga att du klarar dig
Fel av mig, rev lite i väggen nu och det är snarare en sådan här vägg idag;

Diagram över väggstruktur som visar tre alternativ: 2x GtA med stenull, 2x spånskiva med glasull, och GtF + GtA med glasull, samt deras tjocklek och material.
Dock är det 2x 13mm och inte 12,5mm.


Finns det att läsa någonstans att jag klarar mig med 15mm plyfa och 15mm sådan platta jag länkade?
 
  • Skiss av en vägg med två lager gips, isolering och två träreglar på vardera sida.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.