Vi ska skarva i en befintlig byggnad och kommer tillverka några takstolar till enligt samma modell som de befintliga. Av nyfikenhet började jag se på hur de är konstrulerade och vilken väg krafterna går i denna. Dock har jag det inte riktigt på klart, så om det finns någon med kunskapen får ni gärna förklara för mig hur det är tack 🤓
(spännvidd 7,3m)

Jag hittade vad som verkar kallas "fan truss" som är enligt bild 1.

Men våra är enligt bild 2, så hur är det där? Främst den gröna strävan.
 
  • Diagram som visar en takstols struktur med pilar som indikerar tryck och dragkrafter samt en illustration av snöbelastning på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en takstolskonstruktion med färgkodade element; blå takbalkar, röda och gröna diagonala stöd, och svarta vertikala stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
För att identifiera krafterna i respektive del behöver du göra en friläggning. Sök på Google tex friläggning fackverk så bör det komma upp några träffar som beskriver hur det går till. Samtidigt förstår du varför igen kommer göra det åt dig, det tar en stund, kräver koncentration och är tråkigt.
 
C

Bästa svaret

Reglarna som utgör taket, kommer dels att vara tryckta, så de liksom vill blir kortare. Dels får de en nedböjande kraft, som vill göra dem U-formade.
Reglarna som utgör golvet, kommer istället bli dragna, och liksom vilja bli längre. De kommer också utsättas för en nedböjande kraft.
Alla snedstävor kommer bli tryckta.
 
A AG A skrev:
Reglarna som utgör taket, kommer dels att vara tryckta, så de liksom vill blir kortare. Dels får de en nedböjande kraft, som vill göra dem U-formade.
Reglarna som utgör golvet, kommer istället bli dragna, och liksom vilja bli längre. De kommer också utsättas för en nedböjande kraft.
Alla snedstävor kommer bli tryckta.
Tack för svaret. Enligt många modeller jag sett på nätet så har de alla visat att det är en dragande kraft i reglarna från nocken neråt, så även i min bild 1. Min hjärna säger att de gröna borde ha tryck, allt annat känns fel. Jag antar även att de övriga reglarna är i tryck, fastän den gröna tillkommit i modellen så ändar det inte på funktionen av resten.
 
Rickard.
Nocken är stum och kan inte röra sig så överarmarna sviktar ner separat på ömse sida medans underarmen inte beter sig så utan vill svikta på hela längden och dom nästan vertikala reglarna håller alltså främst upp underarmen = dragkraft.

Bilderna är ju dock en grov förenkling och statiska vilket belastningen på en takstol är allt annat än.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.