Hej,

Jag ska på min första visning i livet på fredag för ett hus/fritidshus jag tänkt bo i permanent om det blir köp. Blir i så fall min första bostadsaffär och känner mig grön inom området och fått tips om detta forumet. Förstår att det är mycket man behöver ha koll på och börjar sätta mig in i pantbrev, lagfart osv. Vad mer är bra/nödvändigt att kolla upp innan jag köper?
Kort om huset så är det från 1968, luft/luftvärmepump samt direktverkande el, kommunalt vatten och avlopp, plåttak, grunden är "plintgrund", ventilation: självdrag, elförbrukning 2300 kWh/år.

/CU
 
C CleUni skrev:
elförbrukning 2300 kWh/år.
Möjligen om ingen har bott i huset och det är kallställt, annars ligger det betydligt högre.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Möjligen om ingen har bott i huset och det är kallställt, annars ligger det betydligt högre.
Tänkte samma sak! Förmodligen minst 10 ggr högre om det ska användas för permanentboende.
 
  • Gilla
CleUni och 2 till
  • Laddar…
Som sagt med den förbrukningen måste huset vara kalkställt på vintern. Rörledningar töms inför vintern osv.

Om du tänker ha vatten igång på vintern, så behöver du troligen ändra en del med vatteninstallationen. Troligen inte fryssäker precis utanför huset, i värsta fall ligger hela servisledningen från gatan inte på frostsäker djup.

Hus som är byggda som fritidshus på 60-70 talet har ofta extremt dålig isolering, ibland finns ingen isolering alls i väggarna. Kan bli oerhört dyrt att hålla varmt på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
CleUni och 1 till
  • Laddar…
Det kan även finnas anledning att kontrollera ägarformen. Många fritidshusområden har arrendetomter. Man äger inte tomten. Brukar vara svårt/omöjligt att få banklån med ett sådant hus som säkerhet.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Sedan skulle jag råda dig att vara väldigt ”kall” om detta är det första du tittar på. Det är mycket bättre om man hinner se något tiotal hus eller mer innan man bestämmer sig.

Titta även på hus som är för dyra eller på annat sätt ointressanta. Det ger input till vad som är bra/dåligt med hus. Om du köper fritidshus för permanentboende, så bör du även kolla hur vägarna hålls över vintern. Kan vara helt omöjligt att komma fram på vintern.
 
  • Gilla
CleUni
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.