Har ett enkelt räcke till balkongen byggd -63. När vi flyttade in för 14år sedan var det rostigt så vi skrapade och målade med hammarlack. Nu är det ännu värre, nästan hälften av materialet på undre järnet är borta och jag funderar på om det är värt tiden att fixa eller om jag skall låta det vara typ 10år till och sedan skrota.

Hur hade ni gjort? Förslag på behandling? Planen är annars att borsta bort det värsta och fortsätta med hammarlack
 
  • Rostigt balkongräcke med avskavd färg och skador på det undre järnet, beläget mot en brunmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte halv mtrl är borta utan jag tror det har jäst där det är tjockt.
Montera bort och blästra plus målning (svårt att få till galvning av långa sektioner, eller fortsätta med att putsa och borsta och måla. Gör du det manuellt så jobba i små sektioner då den borstade metallen inte står bar för länge.

Värda att bevara absolut enligt mig.
 
C
D Dsl skrev:
Planen är annars att borsta bort det värsta
Det är det som är problemet. Om man inte gör ett ordentligt grundarbete så fortsätter det rosta under färgen som till slut ramlar av. Kör av det ordentligt metallrent med en grovrengöringsrondell typ Scotch-Brite och grunda med en rostskyddsprimer innan du målar så får du ett betydligt mer beständigt resultat.
 
Tack för svar och pepping!

Efter att ha borstat lite insåg jag att det inte är så faligt, det gäller ju främst undre järnet, och det är bara några ställen där rosten ätit sig in ordentligt.

Blästra är tyvärr inget alternativ. Räcket är 2*4m och U-format så det hade varit riktigt otympligt. Kör med borste i skruvdragaren så mycket rost går ju bort, men det är trångt och går inte att komma åt överallt.

Kommer bara ta undre delen nu, håller det 10år kommer barnen vara så stora att jag har tid att göra om det då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.