Finns det någon som själv har byggt ett hus på ca 150 m2 eller 1½ plan? Är det billigare att bygga själv och anlita elektriker och rörmokare.Med tanke på att prefab hus också har en ganska hög vinst till sig själva.Tänker jag rätt om jag kan få den vinsten själv och slippa låna på banken.Kan 800000 räcka om man endast vill ha standard (ingen lyx).Funkis 1½ plan.Är det någon som tycker att jag är galen.Banken tycker det.Vem har rätt.
mh
 
Jag tror det beror på hur mycket tid du är villig att lägga ner själv och hur bra kontakter du har. Är det så att ni är någolunda händiga själv så är det ju inte så svårt att resa innervägger och lägga golv (hjälp gärna någon kompis först, så ni har provat på någongång :) ). Ju mindre man har i lön, destu mer pengar spara du på att göra dessa saker själv istället för att ta in snickare. Säg att snickaren skall ha 400 kr i timmen plus moms. Om du själv tjänar 150 kronor i timmen före skatt, så måste du ju jobba i 5 timmar för att ha råd att betala snickaren 1 timme. Så även om du är 3 gånger så långsam som snickaren så skulle du ändå spara 200 kr per snickartimme, genom att ta tjänstledigt och låna pengar av banken till din lön (100 kr/timmen) istället för att låna pengar av banken och betala snickare (500 kr/timme).

Är det dessutom så att du känner rätt folk och kan få lite speciella dealer och rabatter så kan man pressa ner sina kostnader rätt bra jmf med prefab hus. Men 800.000 låter väldigt lite i mina öron, om du skall räkna med saker som grund och markarbete, för även om man är lite händig, så kanske det skall överlåtas till någon som gjort det innan, fel i uppslängada innerväggar är ju inte riktigt lika riskabelt som en fel i plattan.

Att bara anlita hantverkar rakt av och bygga huset med hjälp av dem, kan ju också bli billigare men kräver ju mycket tid från er sida, som också bör värderas i pengar...

Som det framkommit av många inlägg här, så brukar byggkostnaderna ligga på runt 10.000 - 14.000 kr/kvm beroende på standard och storlek på huset, och för 800.000 så skulle ni så fall få ett hus på runt 65-80 kvm, och det är ju en bit ifrån de 150 kvm som ni vill ha. Tror att någon som hade byggt det mesta helt själv hade en kostnad på runt 7.500-8.000 kr/kvm, men då räknar man ju inte sin egen tid i pengar, utan bara material och hjälp med typ el/vvs. Så inte ens då skulle ni klara er på de summor.

- M
 
Mina arbetstimmar är inte inräknade,enbart virke,rörläggare,elekriker resten gör vi själva.Funkis hus verkar vara billiga att bygga.Raka väggar,i detta fall vanliga fönster,pulpettak med låg lutning,plastmatta i badrum,lenolium matta i utsatta rum som hall,kök och de 3 sovrummen. ikeakök, vanligt badkar och en billig duschkabin.Lite det stuket.
mh
 
Jag har själv byggt, 1-plans på 150m²+carport 70m²+verkstad 74m²+gäststuga 15m². Gjort allt själv utom inkoppling av elcentralen, läggning av våtrumsmatta och grävningen. Så visst går det, även om det är mycket jobb.
800000 räcker nog inte, om du inte kan ordna väldigt billigt material.
Jag har LF bank. De hade inga synpunkter på mina förståndsgåvor.
 
A
Vi bygger just nu ett tvåplans på 220 kvm, visserligen snålar vi inte utan väljer det vi vill ha i kakel och klinkers väg osv men trots att vi har enormt bra rabatter på allt material inklusive vvs och el så räknar vi med en budget på 2,1 - 2,2 för huset och ett garage på 50 kvm. 800000 låter enormt lite även om man har grova rabatter på allt. Vår budget är dock med tomt, alla avgifter och allt inräknat.
 
Snailman
grunden och markarbetet är ganska osäkra kostnader, det kan behöva pålas, sprängas, kompensationsgrundläggas, fyllas med hundratals ton (kostar lasmaskin och lastbil), köras bort hundratals ton (lera eller sprängmassor), så vill man bygga billigt är det viktigt att tomten är bra.

Själv tänkte jag försöka se till att tomten blir bra, och köpa en liten grävlastare, räknar med att jag har nytta av den till att köra fram grejor, och såsmåningom finplanera tomten.

en förenklande omständighet är att jag inte behöver blanda in någon bank
 
monia skrev:
Är det billigare att bygga själv och anlita elektriker och rörmokare.Med tanke på att prefab hus också har en ganska hög vinst till sig själva.
Har du tur blir det billigare.
Har du otur kan det bli dyrare, i vissa fall mycket dyrare än vad man planerat.

Dessutom innebär det en MYCKET större arbetsinsats som kräver att man kan vara disponibel dagtid i många fall.
 
Tack för alla era svar.Ni har varit snälla som velat svara.Jag vet nu att jag är på rätt spår.Det ska inte bli garage eller badrum på övervåning.Vatten och väg är betald förstås.
mh
 
mickeosus skrev:
Vi bygger just nu ett tvåplans på 220 kvm, visserligen snålar vi inte utan väljer det vi vill ha i kakel och klinkers väg osv men trots att vi har enormt bra rabatter på allt material inklusive vvs och el så räknar vi med en budget på 2,1 - 2,2 för huset och ett garage på 50 kvm. 800000 låter enormt lite även om man har grova rabatter på allt. Vår budget är dock med tomt, alla avgifter och allt inräknat.

Bygger ni själv?
 
A
Vi har en snickare som hjälpt till med stomresning samt att få huset tätt, hela grunden har vi gjort själva, både till huset och garaget då Micke arbetar med betonggolv, mycket av det invändiga kommer vi även att göra själva. Har bra kontakter så vi får rabatter på all elkabel samt allt vvs material, blir inte mycket i arbetskostnader där heller då Micke kommer hjälpa till. Har även bra rabatter på kakel/klinker/färg/tapeter osv.
 
mickeosus skrev:
Vi bygger just nu ett tvåplans på 220 kvm, visserligen snålar vi inte utan väljer det vi vill ha i kakel och klinkers väg osv men trots att vi har enormt bra rabatter på allt material inklusive vvs och el så räknar vi med en budget på 2,1 - 2,2 för huset och ett garage på 50 kvm. 800000 låter enormt lite även om man har grova rabatter på allt. Vår budget är dock med tomt, alla avgifter och allt inräknat.
Fantastiskt vackert hus! Gratulerar!

Mvh
HELLAS
 
A
Tack, vi bygger vårt drömhus, det ÄR värt att förhandla om rabatter när man bygger lösvirke, allt man kan pressa ner priset på är värt det. Många bäckar små... Prismässigt så får vi mycket för pengarna, men å andra sidan är det många egna arbetstimmar som ligger i huset också.
 
Vi bygger just nu ett tvåplans på 220 kvm, visserligen snålar vi inte utan väljer det vi vill ha i kakel och klinkers väg osv men trots att vi har enormt bra rabatter på allt material inklusive vvs och el så räknar vi med en budget på 2,1 - 2,2 för huset och ett garage på 50 kvm. 800000 låter enormt lite även om man har grova rabatter på allt. Vår budget är dock med tomt, alla avgifter och allt inräknat.
Hur lyckas ni pressa ner priserna? Är det bara kontakter? De verkar ju himla bra isf.
 
A
Är egenföretagare med mycket kontakter via firman, håller själva på med betonggolv. Det underlättar helt klart att ha firma när man förhandlar om priser, men mycket är trots allt eget arbete som gör att vi håller nere kostnaderna.
 
Okej, får man fråga vad enormt bra rabatter innebär, 30, 40, 50%?
Och vad fick ni ge för tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.