Hallå!!
Finns det någon som känner till någon bra färg till ett ack.tanks bygge???
Jag bygger en stor tank som jag även använder som exp. kärl det blir
ju lite luft i tanken när den är kall.. Så jag tänkte måla inuti med någon färg.
Nån som vet??
 
Rostfritt eller varmgalv. Båtfärg?

Protte
 
Det är smartare att ha ett separat expansionskärl så att du inte syresätter vattnet kontinuerligt och får rost i rör och radiatorer.
 
Blir så stort exp.kärl. Tanken blir på 7,8m3 Måste hela exp. kärlet ligga ovanför tanken? Hur skulle ni bäst löst det med exp.kärl?
Värme och varmvatten tar jag genom kamrörsbatterier så det blir ju ingen rost i elementen. Rita gärna en simpel skiss.
Tack så länge!!
 
Det får nog bli ett exp. kärl ändå.. Känns tråkigt om tanken skulle rosta snabbt.
Skall jag ha ett kärl som är tankens volym * 0,04 som jag lägger på tanken???????
Tack så länge
 
Du bör nog ta hela volymen (tank + övriga systemet) x 0,05 för att få lite marginal.

Man kan ju ställa exp.kärlet bredvid tanken också, men ju högre tryck du har i tanken desto högre temp innan det kokar. Vad har du för tank? Oljetankar brukar provtryckas med 0,3 bar dvs dom tål minst 3 m vattenpelare.
 
Tanken är hemmagjord med Domex 650 plåtar, 2,5m hög.
Funkar det att ha ett öppet kärl som inte är ovanför tanken???? Då använder man väl inte all volym i exp. kärlet???
Det blir ett 400liters kärl med 5%
 
Jodå du ansluter ett rör från toppen av tanken (eller laddslinga) till botten av expansion. När vattenvolymen minskar sugs vatten från expansion till tanken.
 
aha, det låter så konstigt bara. Är det några nackdelar att ha det så? mer luft eller något??
Skall toppen på exp.kärl vara över tanken en bit? Är det något annat man skall tänka på??
Luftaren(ångrör) drar jag så högt som möjligt eller? Har hört man kan fylla något medel i
kärlet för att hindra syresättning, ska man göra det?

Tack för hjälpen MATSS!!!
Rikard
 
Nackdelar är:

Svagt undertryck i toppen av tanken => är den inte tät läcker luft in.
Lägre tryck i panna => något lägre kokpunkt (marginellt jämfört med exp ovanpå tanken)
Avluftningen måste vara röret som går till botten av expansion, du kan inte sätta något extra ångrör.
 
Avluftningen måste vara röret som går till botten av expansion, du kan inte sätta något extra ångrör. Jag ska väl ha ett
ångrör i toppen på exp. kärl???

Har hört man kan fylla något medel i
kärlet för att hindra syresättning, vad är det??

Tack så länge
 
rikard55 skrev:
Har hört man kan fylla något medel i
kärlet för att hindra syresättning, vad är det??

Tack så länge
Parafinolja borde fungera?
 
Ja du måste ha ett rör ut från toppen av expansion. Men hur högt det röret går bestämmer högsta statiska tryck du kan få i tanken, så du ska inte dra det mycket högre än expansionskärlets topp. Minst Cu 28 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.