Har en sportstuga byggd 1977. till inkommande vatten sitter det aha 60 avst.ventil. Den håller inte riktigt tätt så när jag stänger av vattnet kommer det fortfarande lite vatten ur kranarna. Går det att åtgärda på något sätt utan att byta ventil?
 
Jag har samma problem och för att byta eller reparera måste stänga avstängningventil utanför huset ,man måste ring till kommunen eller kontakta någon av samfällighets om finns . kolla på märken som sitter brevid dörren och ser vilken avtånd i meter från husets väg. Närbild på en blå skylt med bokstäverna "SV" och siffrorna "06,6" på en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
A Alltihallo skrev:
Jag har samma problem och för att byta eller reparera måste stänga avstängningventil utanför huset ,man måste ring till kommunen eller kontakta någon av samfällighets om finns . kolla på märken som sitter brevid dörren och ser vilken avtånd i meter från husets väg.

Vem äger avstängningsventilen?
Rodda i det först.

Är det samfälligheten eller VA-verket?
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Vem äger avstängningsventilen?
Rodda i det först.

Är det samfälligheten eller VA-verket?
Samfälligheten.!!!!!!! men får inte röra den om det skulle bli en läcka i fastingheten även om samfälligheten äger den, endå måste man ringa till VA-verhet i kommunen. Det fick jag veta nyliglen när en man från kommunen var här.
 
Krilleman
A Alltihallo skrev:
Samfälligheten.!!!!!!! men får inte röra den om det skulle bli en läcka i fastingheten även om samfälligheten äger den, endå måste man ringa till VA-verhet i kommunen. Det fick jag veta nyliglen när en man från kommunen var här.
Toppen, då har du koll på hur du ska attackera problemet.

Gör inget utan att kontakta personal som har behörighet att manövrera ventilen. Manövrerar du ventilen själv kan det eventuellt stå dig dyrt om det går sönder. Om däremot korrekt personal som har behörighet att manövrera ventilen har sönder den så kostar det dig ingenting.

En trasig ventil i "gatan" som behöver bytas är oerhört dyrt att åtgärda kan tilläggas.

Tänkvärt!

En rörmokare kan sköta all kontakt i och med detta om du inte önskar utföra arbetet själv på din egna fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.