Hur ska jag få upp vattnet från sjön. Bifogar en ritning som visar hur det ser ut
med vattenrör från sjön.
Efter att grannen kopplat på sig på mitt vattenrör från sjön får jag inte fram något vatten.
Pumpen sprutar inte ens ut det vattnet jag vattnat med innan jag startar pumpen.
Så här ser det ut. Handritad skiss av vattenrör från en sjö med positioner för "Min pump" och "Grannens pump" utan backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen av oss har någon backventil där det är delat.
Till min fråga: går det att göra så här eller måste någon backventil till för
att jag ska få vatten.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Går din pumpen konstant och grannen får vatten men inte du. en sugpump då hos er båda. det kan bli så att grannens pump är starkare än din och skapar ett sug som överträffar din, samt att slangen från sjön är lite för klen. blir då liksom ett vacum på din del.
Stäng grannes pump och ventiler där. Det kommer inte att hjälpa med backventiler då det är ett sugsystem, bara vid tryck så går det med backisar.
 
Ser ut som en dålig lösning, skulle nog vilja påstå att det krävs varsin sugledning om ni inte vill montera varsin kulventil för avstängning efter t-kopplingen (och även då blir det problem om ni vill köra samtidigt)
 
Inser nu med de svar jag fått att det inte kommer att fungera. Grannen får hoppa av mitt
rör och skaffa sig ett eget ner till sjön. Tack för svaren.
 
Det enda som kan rädda vattnet är att ha en tryckpump vid sjön. Det går med en pump som suger från sjön och trycker upp till er, men den ska då vara så kraftig att ni båda kan göra uttag. Nästa aber för det är elen till en pump vid sjön och kan kosta en del att få dit.
 
Nu kan jag meddela att allt fungerar perfekt efter att varsin backventil installerats
vid pumparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.