Hej,

Nyss köpt hus byggt i början av 60-talet med inredd källare som består av gästrum, gillestuga, bastu, tvättstuga etc, totalt ca 90m3. Har börjat mäta fuktigheten där nere som pendlar mellan 50-70% (uppemot toppar på 75 i ett av rummen längst in där ingen vistas). Är det en bra nivå under varma sommardagar? Behöver jag skapa bättre ventilation i källaren? I nuläget finns ingen egentlig ventilationslösning annat än att det finns stora väggventiler mellan vissa rum. Inga mekaniska frånluftsventiler vad jag kan se, ett par tilluft. Att elda i kaminen i gillestugan sänker fuktigheten drastiskt med cirka 20% i hela källaren. Det luktar absolut ingenting där nere - inte ens källarlukt - men putsen där golv möter vägg har släppt på sina håll. Men det kanske det normalt gör på ett 65 år gammalt hus?

Behöver jag ventilera bättre? Om ja, vad är bästa lösningen?

Mvh
 
75% luftfuktighet är inte jättemycket den här årstiden, vi är nämligen inne i början av rötmånaden.

Vad är det för värmesystem i huset?

Minimum "PAX"-fläktar i badrum, toa, tvättstuga.

I längden (om några år) funder på FTX-system.


Vi har just nu mellan 65-77% luftfuktighet i vår källare, vi har FTX-system som tar hela huset.
Luftfuktighet ute har under senaste veckar varit närmare 100% under minst halva tiden.
 
  • Gilla
Antwerpen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
75% luftfuktighet är inte jättemycket den här årstiden, vi är nämligen inne i början av rötmånaden.

Vad är det för värmesystem i huset?

Minimum "PAX"-fläktar i badrum, toa, tvättstuga.

I längden (om några år) funder på FTX-system.


Vi har just nu mellan 65-77% luftfuktighet i vår källare, vi har FTX-system som tar hela huset.
Luftfuktighet ute har under senaste veckar varit närmare 100% under minst halva tiden.
Vi har en fjärrvärmepanna - vattenburna element uppe och vattenburen golvvärme i källaren. Element i tvättstugan. Kan man bara dra en mekanisk liten frånluftsventil i tvättstugan och ett par tilluft runt i källaren? Typ en sån här:

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...LfhLm4o9sIkPKooAaosQYLInpJuQyDlxoCEsgQAvD_BwE

Tillägg: öppning för frånluft finns redan i tvättstugan. Kan man bara sätta dit nåt som aktivt drar ut luften i redan existerande hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.