Sedan en tid tillbaka rinner det in vatten i min källare i nederkant där fjärrvärmen går in när det vräker ner.
Jag skall dränera om, men som första åtgärd vill jag täta runt genomföringen för att slippa fukt inomhus.
Borde jag köra med kallasfalt eller silikon? Jag är inne på kallasfalt, men man brukar ju nogsamt skrapa bort det från grunden när man dränerar om så jag blir lite fundersam.

Stenhus. Genomföringen är typ 60cm under jord, källaren är uppvärmd och typ 200 cm under jord. Dräneringen är från 60-talet och jag lurar på om den inte ligger för djupt sedan dom bytte till duplikatsystem i gatan så jag behöver en brunn med pump..

Tacksam för tips på lämpligt fuktspärr!
 
Vad är genomföringen tätat med nu?
 
S Srixon skrev:
Vad är genomföringen tätat med nu?
Osäkert, svart som kallasfalt men vet inte säkert då det utfördes av leverantörens hantverkare för många år sedan.
 
C
Verkar svårt att hitta bra förslag på lösningar för tätning av genomföringar i grund under mark.
Jag använde själv först asfaltsgrund och ett lager kallasfalt i och runt hålet för att få en bra yta att täta emot, sen gjorde jag själva tätningen med någon sorts butylfog som jag sköt in så djupt jag kunde komma. Dvs en sådan fog som aldrig riktigt torkar, utan förblir mjuk och plastisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.