Tack alla för svar!
 
Vad gör man för att bli av med dem? Skulle ju inte störas av att de är på en oinredd vind men inne i köket?!
 
MultiMan
Man sätter fällor först och främst, men det grundläggande för att få bort de helt är att täta alla hål från grunden större än 5 mm (gäller möss, råttor behöver större).

Skaffa katt kan också vara väldigt effektivt. Min ena hane åt upp allt som fanns (upp till 4 om dagen) och trots att han är innekatt sedan flera år har populationen fortfarande inte återhämtat sig, eller så spred de ryktet om mus/råttdödaren i Norrland så ingen vågar springa hit mer.
 
Fällor även för fladdermöss?
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
När det är i hög brukar det vara fladdermöss.
Råttor och möss gör inte högar utan sprider skiten slumpmässigt.
Definitivt. Men bilden ser ut att vara tagen under en diskho? Lite konstigt ställe
A Pettanna skrev:
Fällor även för fladdermöss?
absolut inte, fladdermöss är fridlysta
 
A Pettanna skrev:
Fällor även för fladdermöss?
Nej, fladdermöss är fridlysta
 
Exakt, bilden är tagen under ett diskho, finns inget vatten i huset men finns ett avlopp. Bakom avloppet finns en elkabel o runt den finns det ett utrymme för att ”djur” kan ta sig in o ut. Köket är precis under råvinden o däruppe har någon spänt upp ett lakan mellan bjälkarna, jag trodde först det var pga fåglar men inser nu att det måste vara för fladdermusspillningen?! Kan det vara så att de tar sig ner från vind till kök?
 
A Pettanna skrev:
Exakt, bilden är tagen under ett diskho, finns inget vatten i huset men finns ett avlopp. Bakom avloppet finns en elkabel o runt den finns det ett utrymme för att ”djur” kan ta sig in o ut. Köket är precis under råvinden o däruppe har någon spänt upp ett lakan mellan bjälkarna, jag trodde först det var pga fåglar men inser nu att det måste vara för fladdermusspillningen?! Kan det vara så att de tar sig ner från vind till kök?
Är ingen expert, jag skulle kontakta någon som kan detta. Eftersom de är fridlysta så behöver kanske populationen flyttas eller på något sätt åtgärda huset så de inte tar sig in (iaf inte hela vägen ner till köket😅)
 
Det går att mota bort fladdermöss, men först städa upp ordentligt och täta ev hål i vägg och tak i berört utrymme, ( hur ser det ut längre upp ovan skiten?)

Har du fladdermöss på vinden så är det inget som hindrar dom att också vara i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.