Hur kollar man vilken kapacitet (timliter) en borrad brunn har?
Henrik
 
Zixten Zixten skrev:
Finns din brunn men i brunnsarkivet så bör det stå där hur mycket brunnen ger.

[länk]
Tyvärr finns den inte med i arkivet men grannens finns med o den ger 60 timliter o grundvattennivån är 4 m.
Finns det ngt annat sätt att kolla?
 
Mät, fyll tex en IBC tank eller barnpool och kolla hur lång tid det tar.
 
"60 timliter" ?? Alltså 60 liter per timme? Det är inte mycket. Enligt svensk standard har ett vanlig snålspolande duschmunstycke ett flöde av 9 liter per minut.
 
Redigerat:
Jag lät det rinna till pumpen inte tog upp något mer vatten sen väntade jag en timme å sen spolade jag igen till en större tumma å då fick jag upp ungefär en 100liter innan pumpen börja protestera. Så då har jag ett tillflöde på ca100 liter/ timmen. Sen ett enklare sätt kan ju vara att man har någonting att mäta vattenytan i brunn ex kork, spola så man sänker nivån med 10 m dvs ungefär 100liter å sen klockar hur lång tid det tar för vattnet att komma upp i nivån igen
 
V Vector skrev:
Jag lät det rinna till pumpen inte tog upp något mer vatten sen väntade jag en timme å sen spolade jag igen till en större tumma å då fick jag upp ungefär en 100liter innan pumpen börja protestera. Så då har jag ett tillflöde på ca100 liter/ timmen. Sen ett enklare sätt kan ju vara att man har någonting att mäta vattenytan i brunn ex kork, spola så man sänker nivån med 10 m dvs ungefär 100liter å sen klockar hur lång tid det tar för vattnet att komma upp i nivån igen
Ok tack.
Jag bor precis vid sjön så jag är livrädd för saltvatteninträngning så det låter lite riskabelt men tack ändå för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.