Min man och hans bror la för några år sedan in ett nytt golv i vårt kök, tyvärr var inte jag hemma så jag upptäckte först då jag kom hem hur de avslutat golvet. Inget som att gick att göra något åt då det nya köket även var insatt efter detta. Nu ska vi lägga samma grå golv i hallen och min fundering är hur vi på bästa sätt lägger golvet för att få det så snyggt som möjligt? I vanliga fall sätter man ju en list i mitten men det går ju inte i detta läget.
 
  • Grått trägolv som möter gammalt brunt mönstrat golv i en övergång. Spackel är synligt där det grå golvet ligger över det bruna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med skjutdörren, kapa nedtill, sätt lämplig tröskellist, tillbaka med dörr.
 
S Sesulo skrev:
Bort med skjutdörren, kapa nedtill, sätt lämplig tröskellist, tillbaka med dörr.
Att vi måste göra nåt åt skjutdörren är vi med på men vår fråga är hur vi löser själva golvlisten, nu då skarven inte blir i mitten av dörröppningen? Kan man tex kapa det redan lagda golvet så vi får ett rakt avslut och sen sätta lim så det nya golvet kommer kloss mot. Sen sätta en list i mitten av dörröppningen så det ser ut som det ”ska” eller hur gör vi?
 
BirgitS
Trägolv ska ju ha rörelsemarginal runtom så det går ju inte att limma fast det vare sig mot underlaget eller mot ett annat golv.

Sätt en tröskel (tröskelplatta) som är så bred (utan eller med kvartsstavar) att den går ut över nuvarande golv och är så bred att det blir någorlunda symmetriskt i öppningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.