Hej!

Det verkar finnas mycket kunnigt och erfaret folk på detta forum. Jag undrar vad det kan kosta att anlägga en takterass? Det är på 6:e våningen (vind). Den vetter nåt gården.
På ritningarna är blåmarkerat vindsutrymmet. Sidobilden visar hur jag tänker mig den placerad i höjdled. På bilden från ovan är det den ytan mellan de 2 blå kvadraterna (som är skorstenar). De svarta linjerna är våningen under.

Arkitektritning av hustak med måttangivelser och blå streckade linjer som markerar föreslagen takterrass på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av vindsvåning med blåmarkerat område för takterrass och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mellan 250000 - 350000 , sen tillkommer ställning 60000-80000.

skall du även ta föreningens kostnader för återställning av tak runt om , räkna ca 50000 till
 
Glöm inte kostnad för bygglov
 
Allting kostar så klart men detta lät väl saftigt. Vad är det för poster?
Vad är det för återställning av tak runt om?
 
Hej,

Gick du vidare med terrassbygget? Jag är inne på att göra någonting väldigt likt det du beskriver, och skulle därför vara väldigt tacksam att höra dina erfarenheter.

Mvh
 
S Scuro skrev:
Hej,

Gick du vidare med terrassbygget? Jag är inne på att göra någonting väldigt likt det du beskriver, och skulle därför vara väldigt tacksam att höra dina erfarenheter.

Mvh
Tyvärr satte stadsantikvarien stopp för terrassplanerna. Eftersom det nu skulle bli utan terrass så har det hela fastnat i vad föreningen vs jag tror att ytan kostar att renovera och vad priset vid försäljning skulle bli.
 
D Daniel.Nybyggare skrev:
Tyvärr satte stadsantikvarien stopp för terrassplanerna. Eftersom det nu skulle bli utan terrass så har det hela fastnat i vad föreningen vs jag tror att ytan kostar att renovera och vad priset vid försäljning skulle bli.
Jag förstår, tack för ditt svar. Jag har insett att vägen fram är lång och med många hinder, så vi får se om jag kommer till skott med terrassbygge här.
 
Vi har ett liknande projekt på gång i vår bostadsrättsförening (vi är ett tiotal familjer i föreningen som gått samman och driver frågan gemensamt). Det går framåt om än långsamt, och de offerter vi hämtat in baserat på arkitektens ritningar landar på ungefär de beloppen. En faktor som verkar påverka priset uppåt avsevärt är huruvida det finns takstolar som behöver växlas av. Jag tar tacksamt emot tips och erfarenheter från andra som gått igenom/ går igenom samma process! Vår förening ligger i Stockholms innerstad, men eftersom terasserna kommer vetta mot gården tror i att vi kommer få igenom bygglovet så snart brf har godkänt planera - fasadändringen kommer egentligen inte synas utifrån.
 
A Anli11 skrev:
Vi har ett liknande projekt på gång i vår bostadsrättsförening (vi är ett tiotal familjer i föreningen som gått samman och driver frågan gemensamt). Det går framåt om än långsamt, och de offerter vi hämtat in baserat på arkitektens ritningar landar på ungefär de beloppen. En faktor som verkar påverka priset uppåt avsevärt är huruvida det finns takstolar som behöver växlas av. Jag tar tacksamt emot tips och erfarenheter från andra som gått igenom/ går igenom samma process! Vår förening ligger i Stockholms innerstad, men eftersom terasserna kommer vetta mot gården tror i att vi kommer få igenom bygglovet så snart brf har godkänt planera - fasadändringen kommer egentligen inte synas utifrån.
Hej Anli11!

Har det blivit några takterasser? Har precis köpt en bostadsrätt där det finns planer på en takterass från oinredd råvind som man bara når från min lägenhet. Skulle isåfall ske i samband med föreningens takomläggning 2024. Mycket intresserad av andras erfarenheter av liknande byggen :)
 
Först och främst: beklagar dröjsmålet! Men det speglar väl ungefär hur snabbt processen går framåt…😊 På den senaste årsstämman (beslut om att bygga takterrasser måste klubbas där) blev det mycket diskussion. Många hade synpunkter på att 1) en terrass hos grannar skulle ge ökad insyn på balkongerna under (vilket inte stämmer eftersom de är indragna och man därför måste stå framme vid kanten och aktivt titta ner om man verkligen vill veta vad grannarna har för sig på sina balkonger). 2) att ingrepp i takkonstruktion medför risker för läckage (men huset har redan flera takkupor, vilket innebär att taket redan har den riskkonstruktionen) och 3) att bygget skulle bli störande, med byggställningar, buller och skräp. Arkitekten vi anlitat gjorde en väldigt grundlig utredning och redovisade den väl, men förslaget röstades ner tyvärr. Vi överväger att till nästa stämma lämna in en motion om att få ta upp ytterligare en takkupa istället eftersom det är ljusinsläpp och vädringssmöjlighet som är viktigast för oss, men vi är inte jättehoppfulla. Vi kommer behöva anlita en egen arkitekt för att rita, räkna och skapa underlaget till motionen , så det kostar pengar att försöka, och sen är det ändå rätt knepigt att få med alla på tåget…😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.