Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har de bara tagit bort en bräda så är det helt okej. De utgör inte något tätskikt mot vinden, utan är till för att hålla saker på plats eller se snyggt ut.
I och med att ni ska få gips över det där så påverkar det inte de aspekterna.

Men, det är däremot viktigt att kolla att de *inte* även har tagit hål på lagret ovanför som faktiskt ska hålla fukt borta från vinden. I så fall behöver den repareas (tejpas eller motsvarande som kan vara lämpligt beroende på vad som ligger där)
I övrigt så är det bättre att ha rördragningarna sådär, på den varma sidan av vinden än att ha dem gå från badrummet, upp på vinden och ned igen, då det blir ett utrymme där det kan bildas kondens om man inte tätar rören.
Bättre i så fall att ha det som på bilden.
Vad är det för lager som ska hålla fukten borta, menar du?
Kanske tänker du på fuktspärren, i form av åldersbeständig plast. I så fall är jag tämligen säker på att det saknas i TS hus, då det sannolikt är byggt innan det fanns.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad är det för lager som ska hålla fukten borta, menar du?
Kanske tänker du på fuktspärren, i form av åldersbeständig plast. I så fall är jag tämligen säker på att det saknas i TS hus, då det sannolikt är byggt innan det fanns.
Jag tror inte heller på åldersbeständig plast, men det finns ju äldre varianter med tjärpapp och så vidare.
Jag valde "hålla borta" för att inte vara allt för specifik kring ångspärr/broms/vindskydd.
Generellt finns det ju något mellan brädorna och isoleringen ovanför.
Gör det *inte* det och TS har spånisolering hade det sett annorlunda ut på bilden. :D
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror inte heller på åldersbeständig plast, men det finns ju äldre varianter med tjärpapp och så vidare.
Jag valde "hålla borta" för att inte vara allt för specifik kring ångspärr/broms/vindskydd.
Generellt finns det ju något mellan brädorna och isoleringen ovanför.
Gör det *inte* det och TS har spånisolering hade det sett annorlunda ut på bilden. :D
Haha, jo det hade varit lite dammigt om det var spånisolering😄.
Dock misstänker jag ändå att man gått igenom alla skikt/lager för att kunna dra kabelrören. Så man kan ju undra vad det är för typ av isolering.
Men om det varit ett lager med papp, så har det ändå mest funktion att hålla spån på plats, samt ett skydd mot drag. Ett hål däri kommer inte ge några fukt-, eller mögelproblem. Särskilt inte då man tydligen ska lägga gips över.
 
A AG A skrev:
Haha, jo det hade varit lite dammigt om det var spånisolering😄.
Dock misstänker jag ändå att man gått igenom alla skikt/lager för att kunna dra kabelrören. Så man kan ju undra vad det är för typ av isolering.
Men om det varit ett lager med papp, så har det ändå mest funktion att hålla spån på plats, samt ett skydd mot drag. Ett hål däri kommer inte ge några fukt-, eller mögelproblem. Särskilt inte då man tydligen ska lägga gips över.
Nej, men man bör ju återställa hål i det lagret som man gjort oavsett. Även om jag håller med om att det inte kommer vara någon katastrof om det inte görs.
 
Hantverkarna, finns det en elektriker bland dom eller är det snickare som installerar el illegalt?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Så där ser det ut överallt i diverse kåkar. Jag tycker att hantverkarna på 50-60talet var otroligt duktiga. Även om elen bara sitter i en böjd spik så sitter den precis där den ska OCH helt fast!

Angående hålet så har du ju också isolering på vinden.
 
D Dilato skrev:
Hantverkarna, finns det en elektriker bland dom eller är det snickare som installerar el illegalt?
Ska vara elektriker :S
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Haha, jo det hade varit lite dammigt om det var spånisolering😄.
Dock misstänker jag ändå att man gått igenom alla skikt/lager för att kunna dra kabelrören. Så man kan ju undra vad det är för typ av isolering.
Men om det varit ett lager med papp, så har det ändå mest funktion att hålla spån på plats, samt ett skydd mot drag. Ett hål däri kommer inte ge några fukt-, eller mögelproblem. Särskilt inte då man tydligen ska lägga gips över.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, men man bör ju återställa hål i det lagret som man gjort oavsett. Även om jag håller med om att det inte kommer vara någon katastrof om det inte görs.
Mot taket är jag nu faktiskt osäker på vad har varit där innan, plast tror jag inte möjligtvis papp av något slag i så fall?



Men då är det kanske intresserantare med väggarna? Där satt det plast innan men vad jag vet har de inte satt tillbaka någon ny där efter rivning utan bara smällt på skivor och gips direkt?
Ok? Dåligt?
Läser jag detta:
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/inspiration/ha-koll-pa-vatrumsvaggen
Tolkar jag det som att de egentligen skulle låtit plasten sitta kvar?

Under rivningsbilder, där plasten syns

Träväggar med plastfolie delvis avlägsnad och nya rör installerade av VVS-personal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med träpanel där rester av gammal plast syns längst ner, och på väggens högra sida syns nya isoleringsskivor utan plastöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har t.ex. vvs smällt upp ett nytt rör och rester av den gamla plasten syns längst ner

Grått rör monterat på en vägg av träpanel i ett renoveringsprojekt, med rester av gammal plast synliga längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Haha, jo det hade varit lite dammigt om det var spånisolering😄.
Dock misstänker jag ändå att man gått igenom alla skikt/lager för att kunna dra kabelrören. Så man kan ju undra vad det är för typ av isolering.
Men om det varit ett lager med papp, så har det ändå mest funktion att hålla spån på plats, samt ett skydd mot drag. Ett hål däri kommer inte ge några fukt-, eller mögelproblem. Särskilt inte då man tydligen ska lägga gips över.
Luftspärrspapp är vanligt i äldre hus, den ska man inte göra hål i.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G gargamelsbadru skrev:
Mot taket är jag nu faktiskt osäker på vad har varit där innan, plast tror jag inte möjligtvis papp av något slag i så fall?



Men då är det kanske intresserantare med väggarna? Där satt det plast innan men vad jag vet har de inte satt tillbaka någon ny där efter rivning utan bara smällt på skivor och gips direkt?
Ok? Dåligt?
Läser jag detta:
[länk]
Tolkar jag det som att de egentligen skulle låtit plasten sitta kvar?

Under rivningsbilder, där plasten syns

[bild]
[bild]

Här har t.ex. vvs smällt upp ett nytt rör och rester av den gamla plasten syns längst ner

[bild]
Det här med plast i gamla hus finns det lika många åsikter som det finns människor.
Men som gammal byggnadsingenjör kan jag bara säga att det är isoleringen som avgör. Har du 15cm isolering, eller mer, så måste du ha plast. Har du 10-15cm kan du klara dig utan, om väggens ytskikt görs tätt. Upp till 10cm behövs ingen plast. I äldre hus ska man dock låta bli att använda plast om det går.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Luftspärrspapp är vanligt i äldre hus, den ska man inte göra hål i.
Ja, det är väldigt vanligt. Den fyller dels samma syfte som vindpapp gör idag. Men ibland utgör den också en tätning åt spånisoleringen. Men papp har även används som takbeklädnad, samt underlag åt tapeter.
Hursomhelst är det ju bäst om den är hel. Dock fyller den ingen direkt viktig funktion som exempelvis plast kan göra. Det bildas alltså inget mögel eller någon fukt för att det är hål i den. Om man dessutom tätar med exempelvis gips efteråt, så är det lika tätt igen.
 
A AG A skrev:
Det här med plast i gamla hus finns det lika många åsikter som det finns människor.
Men som gammal byggnadsingenjör kan jag bara säga att det är isoleringen som avgör. Har du 15cm isolering, eller mer, så måste du ha plast. Har du 10-15cm kan du klara dig utan, om väggens ytskikt görs tätt. Upp till 10cm behövs ingen plast. I äldre hus ska man dock låta bli att använda plast om det går.
Isolering är det, men jag vet inte hur mycket men skulle gissa att det är mindre än 15cm?
Blir inte problem i och med att plasten finns på övriga ställen i huset fortfarande?
 
G gargamelsbadru skrev:
Isolering är det, men jag vet inte hur mycket men skulle gissa att det är mindre än 15cm?
Blir inte problem i och med att plasten finns på övriga ställen i huset fortfarande?
Så länge inte plasten behövs, så kommer inte heller ett hål att göra någon skillnad. Men, om dessa hantverkare är seriösa så kommer de att laga dessa hål i plasten. Det finns särskild tejp för den saken. Jag ser ju att det finns plast i väggarna, dock ser jag inga rester i hålet i taket.
 
A AG A skrev:
Så länge inte plasten behövs, så kommer inte heller ett hål att göra någon skillnad. Men, om dessa hantverkare är seriösa så kommer de att laga dessa hål i plasten. Det finns särskild tejp för den saken. Jag ser ju att det finns plast i väggarna, dock ser jag inga rester i hålet i taket.
Grejen är ju att det inte bara är ett hål utan plasten är borttagen, bilder med plast är före-bilder, alltså under rivning innan plasten till slut togs bort.
Även t.ex. där avloppsröret har byggts in har de inte satt upp ny plast trorts att det fanns där innan 🤔
 
G gargamelsbadru skrev:
Grejen är ju att det inte bara är ett hål utan plasten är borttagen, bilder med plast är före-bilder, alltså under rivning innan plasten till slut togs bort.
Även t.ex. där avloppsröret har byggts in har de inte satt upp ny plast trorts att det fanns där innan 🤔
Ta och mät hur tjock isolering du har. Så kan vi för det första säga om den är nödvändig eller inte.
För det andra bör du fråga hantverkarna hur de tänker göra. Har de ens insikt i varför man har plast i väggarna? Det känns märkligt om de bara tagit bort den, utan tanke på att sätta dit ny. Om de inte förstår varför man har plast, så bör du nog snarast söka bryta kontraktet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.