Hej,
Vi har tidigare diskuterat det här med hantverkare och parkering. Jag funderar lite på vad som gäller om de placerar ut en container. Denne har ju ingen reg skylt, så bötfälls den om den står i vändzon?

Jag har frågat våra hantverkare som ska påbörja rivning på måndag om jag ska bereda plats på vår uppfart. Antagligen det bästa stället?

Vad är brukligt/ lagligt?
 
BirgitS
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hej,
Vi har tidigare diskuterat det här med hantverkare och parkering. Jag funderar lite på vad som gäller om de placerar ut en container. Denne har ju ingen reg skylt, så bötfälls den om den står i vändzon?

Jag har frågat våra hantverkare som ska påbörja rivning på måndag om jag ska bereda plats på vår uppfart. Antagligen det bästa stället?

Vad är brukligt/ lagligt?
Ja det är oftast bäst att ha den på uppfarten. Hantverkarna vill ha så nära som möjligt till containern, och dessutom slipper du att söka tillstånd.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Kan vara bra att tänka på att det lätt blir märken på marken efter en stor container om inte chauffören är försiktig. Trist om uppfarten är nya plattor som blir repade.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Kan vara bra att tänka på att det lätt blir märken på marken efter en stor container om inte chauffören är försiktig. Trist om uppfarten är nya plattor som blir repade.
Bra input.
Lägg några avdankade mattor under..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja det är oftast bäst att ha den på uppfarten. Hantverkarna vill ha så nära som möjligt till containern, och dessutom slipper du att söka tillstånd.
Men om jag som kund har ett avtal att de ska ta hand om material….är det jag som ska söka tillstånd? Jag har ju betalat för detta? Och formellt är det inte jag som ställer den?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Kan vara bra att tänka på att det lätt blir märken på marken efter en stor container om inte chauffören är försiktig. Trist om uppfarten är nya plattor som blir repade.
Bra input! Det är dock asfalt på uppfarten
 
Globetrot Globetrot skrev:
Men om jag som kund har ett avtal att de ska ta hand om material….är det jag som ska söka tillstånd? Jag har ju betalat för detta? Och formellt är det inte jag som ställer den?
Ja, det är bäst att du kommunicerar med dem så att ni inte gör dubbeljobb. I vårt fall hade ingen tänkt på det och därför gjorde jag det (vid ett flertal olika projekt).
 
D Dilato skrev:
Bra input.
Lägg några avdankade mattor under..
Räcker inte med mattor, måste till minst några mm stålplåt.
Globetrot Globetrot skrev:
Bra input! Det är dock asfalt på uppfarten
Asfalten trycks lätt "sönder", främst om det är varmt och soligt.
 
  • Gilla
Martin.M och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Räcker inte med mattor, måste till minst några mm stålplåt.

Asfalten trycks lätt "sönder", främst om det är varmt och soligt.
Mina mattor gällde att skydda marksten mot repskador, asfalt framkom senare 🤓
 
D Dilato skrev:
Mina mattor gällde att skydda marksten mot repskador, asfalt framkom senare 🤓
Vilken vikt klarar plattorna?
Vissa plattor klarar typ precis en personbil.

När vi rev vår murstock, ca 0,5 m² ca 8 m hög, alltså ca 4 m³, så blev det en vikt på ca 7 ton, sen väger en container från 700 kg.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, det är bäst att du kommunicerar med dem så att ni inte gör dubbeljobb. I vårt fall hade ingen tänkt på det och därför gjorde jag det (vid ett flertal olika projekt).
I vårt avtal är det tydligt att de ska frakta bort saker. Så, ingen risk för förvirring vems ansvar det är. Det kostar dessutom en del…
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken vikt klarar plattorna?
Vissa plattor klarar typ precis en personbil.

När vi rev vår murstock, ca 0,5 m² ca 8 m hög, alltså ca 4 m³, så blev det en vikt på ca 7 ton, sen väger en container från 700 kg.
I kombination med att containern antingen har ett par hårda rullar eller bara kanten som går mot backen när den lastas/lastas av, inte några gummihjul som sprider ut kraften över en stor yta.
 
Mindre risk för att du behöver betala för någon listig grannes sopor om du ställer den på uppfarten och inte på allmän plats.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Mindre risk för att du behöver betala för någon listig grannes sopor om du ställer den på uppfarten och inte på allmän plats.
Det är fast pris så det känns osannolikt. Då får ju företaget ta det direkt med grannen. Alt låsa containern såklart! Hahaha
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.