Bastu utifrån: panel, spikläkt luftspalt 1, skiva, regler+isolering, plast, luftspalt 2, regler ståend 50mm + isolering, bastufole, spikläkt liggande, luftspalt 3, bastupanel stående.
Har förstått hur luftspalt 1 och 3 ventileras.
Men hur ventilera man spalt 2 fxt, skall det kopplas in tilluft i ena ändan av väggen och frånluft i andra ändan av väggen?? då blir den ju ventilerad!!
el. skall där inte kopplas in någ från o. till luft??

Mvh Mika
 
Du menar utrymmet mellan fuktspärrarna? Det bör ju inte komma in så mycket fukt där, men enklast är om den är öppen uppåt, till ett ventilerat utrymme.
 
japp menar utrymmet mellan fukspärrarna. Om jag förstått det hela rätt så borde man inte ventilera dom mot vinden 1plans hus.
 
Oftast sänker man taket ändå i bastun så då kan du ventilera ut i närliggande bastukammare.
 
Jag har gjort som "Anders G" beskriver. sänkt taket till 2,20 i basturummet och därigenom fått utrymme för frånluftsrör ut ur basturummet till duschrummet. men även ventilerat det utrymme som är mellen fuktspärrarna med en friskluftventil lågt ner bakom basturummet med en lucka som jag kan öppna innifrån basturummet ifall man vill kolla nån gång. ventileras ut till duschrummet. det skulle man kunna ansluta till ev. central ventilations anläggning. Någon sådan har inte jag så jag får lita på självdraget som huskonstruktören gjort. Dessa råd har jag fått när jag byggde, men vet ju inte ännu hur bra det funkar, blev nyss klar. Men det verkar inte vara nåt som säger att det inte skulle funka, tiden får utvisa.
 
är bastufolien lika tätt mot ånga som plast??
isåfall borde det gå att byta ut plasten mot bastufoliet. och komma lättar undan så.
Mvh Mika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.