Frågan avser DÖRRAR - slagdörrar. Takluckorna öppnas redan automatiskt. De vaxfyllda kolvarna fungerar bra.

Men när man är borta en eller flera dar behöver ofta dörrarna kunna öppnas oxå om det inte ska bli för varmt. Jag har luskammat nätet och har hittat två (2) personer som efterlyser samma sak. Men ingen bra lösning. Inga lämpliga produkter någonstans. Jag tänkte först på samma typ av öppnare som för takfönstren. Det skulle säkert fungera - problemet är att de kan öppna max 45 cm, dvs ca 30 grader. Det är för lite.

Någon som har förslag?
 
Vi har monterat temperaturstyrd jalusi nedtill på växthus och har temperaturstyrd takfönster så det blir drag igenom av värmen.
Vitavia jalusifönster i svart och grönt med fem horisontella lameller av glas, används för temperaturstyrd ventilation i växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel:https://www.bauhaus.se/vitavia-jalusifonster-svart-gron
 
Jo, det kan hjälpa, men inte lika effektivt som att öppna dörrarna på båda långsidorna. Lite svårt att få till på vårt växthus också.
 
C cosmic skrev:
Frågan avser DÖRRAR - slagdörrar. Takluckorna öppnas redan automatiskt. De vaxfyllda kolvarna fungerar bra.

Men när man är borta en eller flera dar behöver ofta dörrarna kunna öppnas oxå om det inte ska bli för varmt. Jag har luskammat nätet och har hittat två (2) personer som efterlyser samma sak. Men ingen bra lösning. Inga lämpliga produkter någonstans. Jag tänkte först på samma typ av öppnare som för takfönstren. Det skulle säkert fungera - problemet är att de kan öppna max 45 cm, dvs ca 30 grader. Det är för lite.

Någon som har förslag?
Du kanske kan ha en fläkt i växthuset?
Borde gå att ordna så det fungerar lika bra som att öppna mer. Och att ha en fläkt verkar enklare att ordna än automatiska dörrar.

Går t ex ordna med kanalfläkt och slang. En som blåser ut och en som blåser in.
 
Jo, det är en tänkbar lösning. Skulle vara intressant att se om/hur någon annan har monterat fläktar.
 
tommib
Bilder på växthuset?

Det går säkert att lösa med t.ex. sådana automatiska portöppnare men det blir lite klumpigt till vardags och rätt fult i största allmänhet. Jag tänker också att fläktar kanske är enklast om det inte räcker med att öppna i taket.
 
C cosmic skrev:
Jag tänkte först på samma typ av öppnare som för takfönstren. Det skulle säkert fungera - problemet är att de kan öppna max 45 cm, dvs ca 30 grader. Det är för lite.
Om du sätter kolvarna närmare gångjärnen på dörrarna så kan du få dem att öppna mer. Det blir då mer vindkänsligt så det kanske krävs lite kraftigare fäste och fjäder.
 
MWHN: Jo, precis. jag tänkte också så.
Lägger in ett par bilder.
 
  • Växthus med glas och tegelväggar stående i en trädgård omgiven av träd och stenar med en solbelyst grusväg bredvid; höstlöv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus av glas med tegelmurad bas och ett trätak i en solbelyst trädgård med omgivande träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus med glasväggar och tak av metallramar, byggt på en grund av tegelstenar, i en trädgård med gräsmatta och stensatta gångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Snyggt. Synd att sabba det med fläktar och rör och sånt men troligen är det ändå enklaste sättet att forcera ventilationen om du måste. Kanske montera något i bakväggen mot slänten? Då kan du bygga in det snyggt och dölja apparaturen utanför växthuset i någon låda.

Jag tror inte på att montera automatöppnare på dörrarna, det kommer vara jobbigt till vardags och det kommer se trist ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Går t ex ordna med kanalfläkt och slang. En som blåser ut och en som blåser in
Räcker väl med en fläkt som antingen blåser in luft, eller suger ut luft, viktigt bra att se till att det finns ventilation som kan släppa in / ut luften.

Detta borde väl kunna funka... Finns säkert mer, men detta ar första som jag hittade.
Fläkt

Tempstyrning

Funderar lite mer.....
Om man bygger nytt och kan gräva lite, skulle det funka med att gräva ner en slang / rör i marken och ha som tilluft i växthuset, och få in luft som är kyld från marken?
Hur lång och grov slang / rör skulle man behöva?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Snyggt. Synd att sabba det med fläktar och rör och sånt men troligen är det ändå enklaste sättet att forcera ventilationen om du måste. Kanske montera något i bakväggen mot slänten? Då kan du bygga in det snyggt och dölja apparaturen utanför växthuset i någon låda.

Jag tror inte på att montera automatöppnare på dörrarna, det kommer vara jobbigt till vardags och det kommer se trist ut.
Bäst vore kanske att ha fläkten så högt som möjligt, framför någon av de 4 automatiska takluckorna tänker jag. Alternativt ta upp ett hål i teglet i bakväggen. Fast det blir på lägre höjd.
Allt glas är härdat så att ta upp ett hål i glaset kan man glömma, även om man säkert kan beställa ett specialsågat glas.

Håller med - det blir lite komplicerat med automatöppnare i dörrarna. Ev skulle ett snabbfäste underlätta så att man bara hakar av öppnaren om man vill stänga el öppna manuellt.
 
Zixten Zixten skrev:
Räcker väl med en fläkt som antingen blåser in luft, eller suger ut luft, viktigt bra att se till att det finns ventilation som kan släppa in / ut luften.

Detta borde väl kunna funka... Finns säkert mer, men detta ar första som jag hittade.
Fläkt

Tempstyrning

Funderar lite mer.....
Om man bygger nytt och kan gräva lite, skulle det funka med att gräva ner en slang / rör i marken och ha som tilluft i växthuset, och få in luft som är kyld från marken?
Hur lång och grov slang / rör skulle man behöva?
En så stor fläkt, med tempstyrning, skulle nog kunna ersätta två öppna dörrar.

Din andra ide skulle hag tillämpa om jag skulle bygga ett skafferi...

F ö har jag fler temp.problem, med en jordkällare som blir alldeles för varm. Får väl bli en annan tråd.
 
tommib
Nej, jag tror inte att det spelar någon större roll exakt var fläkten sitter, bara den trycker in luft i växthuset. Överskottet kommer gå ut genom takluckorna.

Ska du dra ut luft är det bättre om fläkten sitter högt men det tror jag är en sämre lösning eftersom du ändå har öppningar i taket.
 
Om jag minns rätt från när jag lärde mig hur man skall ventilera djurstallar så var det bäst / enklast att ha en fläkt som suger ut luften ur lokalen, det var inte så noga var man satte den för den tar luft från hela lokalen, viktigast var att dimensionera en så att den klarar av att byta ut all luft i lokalen tillräckligt ofta...

Däremot var det viktigt att man hade många små tilluftsventiler, och gärna så att den friska luften kom så nära djurens huvuden som möjligt, och att dessa då tillsammans kan släppa in lika mycket luft som fläkten suger ut, ett växthus är ju inte så stort, så ett par öppna takfönster borde funka...

Men om man köper en fläkt är det ju enkelt att testa, en vecka där man trycker in luften och veckan efter vänder man på fläkten och suger ut luften så får man se vilket som är bäst.... Gäller ju bara att det är lika bra väder bägge veckorna...
 
tommib
Vädret går ju att korrigera för om man verkligen vill.

Jag tänker att det är två helt olika driftfall och att det i växthuset handlar om att öka den naturliga konvektionen och sänka temperaturen. I stallfallet handlar det om att byta luften. Det är dock mest killgissningar från min sida.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.