Jag håller på att bygga min första låda i traditionell teknik med laxstjärtssinkade sidor (heter det sarg?) och botten inskjuten i ett spår i underkanten av sidorna. Av praktiska skäl bygger jag dock lådan i 12mm plywood istället för solitt trä. Behöver botten ändå vara "flytande" i spåret, eller är det bättre att limma fast den?

Delvis off topic: Lådan är tänkt att ersätta en av mina kökslådotr som gått sönder. Den har gått förvånansvärt lätt att bygga, även om sinkarna är lååångt ifrån tajta och att jag just upptäckte att jag glömt göra den sista längdjusteringen på en av gavlarna så den är just nu 5mm längre än den andra gaveln. 😧 Ska bli kul att se om jag lyckas justera längden (och sinkarna) i efterhand eller om det visar sig lättast att göra en ny. Ett annat nybörjarmisstag jag gjort är att göra laxstjärtarna för både första och andra hörnet med samma två sargstycken.... 🙄
 

Bästa svaret

S Stefan_R skrev:
Jag håller på att bygga min första låda i traditionell teknik med laxstjärtssinkade sidor (heter det sarg?) och botten inskjuten i ett spår i underkanten av sidorna. Av praktiska skäl bygger jag dock lådan i 12mm plywood istället för solitt trä. Behöver botten ändå vara "flytande" i spåret, eller är det bättre att limma fast den?

Delvis off topic: Lådan är tänkt att ersätta en av mina kökslådotr som gått sönder. Den har gått förvånansvärt lätt att bygga, även om sinkarna är lååångt ifrån tajta och att jag just upptäckte att jag glömt göra den sista längdjusteringen på en av gavlarna så den är just nu 5mm längre än den andra gaveln. 😧 Ska bli kul att se om jag lyckas justera längden (och sinkarna) i efterhand eller om det visar sig lättast att göra en ny. Ett annat nybörjarmisstag jag gjort är att göra laxstjärtarna för både första och andra hörnet med samma två sargstycken.... 🙄
Det är materialet i botten som avgör om den kan limmas eller inte, vad resten av lådan är gjord av spelar mindre roll. Massiv botten limmar man aldrig eftersom den kommer röra sig i breddled, döda skivmaterial kan limmas.

Vet dock inte riktigt i vilken riktning du ska limma, neråt eller uppåt i spåret? Isåfall måste spåret matcha perfekt i höjd på alla fyra sidor. Eller bara blaffa på en massa lim i spåret o hoppas det fäster mot någon sida av botten? Kommer flyta ut lim som blir väldigt trixigt att få bort.

Jag hade kört olimmat även om det teoretiskt går att limma.
 
  • Gilla
Stefan_R och 1 till
  • Laddar…
Tack för väldigt tydligt svar!

Det är plyfa i botten sådå borde det funka att limma. Jag avvaktar med beslutet tills jag har provmonterat allt, om det blir allt för glapp så blir det nog din metod nummer två: blaffa in en massa lim i spåret o hoppas det fäster mot någon sida av botten. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.