Hej. Har köpt en stuga(tomt) stugan ska rivas och nytt skall byggas. En 50kvm stor där vi bygger lösvirke.
Ska söka bygglov för detta och känns surt att betala för alla ritningar. Nu den viktiga frågan, npgon som byggt 50kvm stort och vill dela med sig av de underlag ni använt?
 
överväg noga att renovera den befintliga byggnaden istf att riva... enklare regler då,
 
M MagicFingers skrev:
överväg noga att renovera den befintliga byggnaden istf att riva... enklare regler då,
Är grön inom detta!
Befintliga är på 32kvm, läckt via taket och skadat golv och väggar i ett rum. "Halva" stugan bedömer jag vara i okej skick, känns bättre att riva hela och börja på nytt!

Vad blir enklare enligt dig/er att renovera och bygga ut? Vi vill ha storstugan på 50kvm.
 
F FidBil skrev:
Hej. Har köpt en stuga(tomt) stugan ska rivas och nytt skall byggas. En 50kvm stor där vi bygger lösvirke.
Ska söka bygglov för detta och känns surt att betala för alla ritningar. Nu den viktiga frågan, npgon som byggt 50kvm stort och vill dela med sig av de underlag ni använt?
Har du tillräckligt med budget om du tycker det är ”surt” med ritningar?

Hur ska du ta in offerter utan ritningar?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du tillräckligt med budget om du tycker det är ”surt” med ritningar?

Hur ska du ta in offerter utan ritningar?
Hej
Förstår dig. Tar ej in offerter för byggandet, det gör vi själva. Ritningar gör vi själva oxå men ville mer ha idéer eller kanske "färdig produkt". Sen tänker jag många bäckar små... alla skitkostnader som jag kan avstå är till min fördel.
 
K
Kolla in på svenskt trä’s hemsida. Dem har ritningar, köp och kaplistor för många projekt.

Annars har jag sett många som ritat själv här på forumet, så ritningar bör ju finnas. Men anpassning kommer vara svår beroende på program som använts.

Kanske bäst att börja på egen kula?
 
Jag ritade en utbyggnad av vårt fritidshus (+30 kvm) i Sketchup. Jag använde gratisversionen, men när jag skulle skapa ritningarna i PDF format från sketchup visade det sig att det går inte att få ut dem skalenligt i gratisversionen. Så jag tog en gratis tidsbegränsad provlicens bara för att skapa de slutliga ritningarna.

Det finns bra youtube tutorials på nätet för hur man gör saker i sketchup.

Det finns hos de flesta kommnuner bra guider och exempelritningar på hur bygglovsritningarna skall vara utförda, vilka mått som skall finnas med osv.

Börja med att ta ett förberedande möte med bygglovsavdelningen. Det varierar extremt mycket mellan kommuner hur de ser på egenbyggda mindre byggen. Strikt formellt så måste du ha konstruktioinsritningar, med certifierade beräkningar. Du måste anlita en kontrollanasvarig (KA). När jag frågade lite försiktigt vilken nivå av konstruktons ritningar de krävde, så blev svaret "för sådana här små byggen ställer vi inga krav, du ansvarar själv för att det håller, och vi kräver ingen KA.". Behövdes ingen kontrollplan heller.

Och det fanns en regel vi gärna ville bryta mot, handläggaren "den regeln är så dum att den bryr vi oss inte om i den här kommunen".

Efter att jag skickade in ritningarna fick vi bygglovet på 3 arbetsdagar (med några veckors fördröjning pga. grannehörande), detta trots att jag fick komplettera ritningen med mått.

I andra kommuner kan de får för sig att kräva KA för ett cykelskjul på 4 kvm (kan vara en skröna).

Slutbeviset via e tjänst. Bara kryssa i "jag har följt det givna bygglovet", kvittera med bankID, 10 minuter senare kom slutbeviset.
 
  • Gilla
FidBil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.