J JohanVSF skrev:
Något sådant jag tänkte, fast med handöverfräs som nändes här tidigare. Men om det funkade med cirkelsågen så slipper jag ju skaffa nytt verktyg! :)

Hur blev snittet? Behövdes det fixas och spacklas mkt?
Snittet brukar bli bra (beror lite på vilken klinga du har och hur vass) men lite lätt slip efteråt är aldrig fel..
 
  • Gilla
JohanVSF
  • Laddar…
Mats-S
J JohanVSF skrev:
Hur blev snittet? Behövdes det fixas och spacklas mkt?
Antar att ni menar snittet mot den synliga plana utvändiga kantytan.
Inga bekymmer, det fixar du med en typ 8X22mm furu-planlist som du målar i samma färg som skåpet. Spelar ingen roll hur det ser ut under den. Limspika den med pl400 och 25mm dyckert. Spackla och måla. Klart :cool:
 
Inte svar på dina frågor, men, du skulle ju ha ett snyggt schackrutigt linoleumgolv till det där köket! Och 15x15 kakel
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
I ericalnemar skrev:
Inte svar på dina frågor, men, du skulle ju ha ett snyggt schackrutigt linoleumgolv till det där köket! Och 15x15 kakel
Jo, var initialt inne på det men bestämde mig för att utgå från mina behov idag, 2021, men bevara det ursprungliga i största möjliga utsräckning – när det makes sense. Som om man skulle byggt det idag. Därför tänker jag mig ett skönt, någorlunda tåligt parkettgolv. Det hade jag tyvärr antagligen inte haft råd med 1952. Då fick det räcka med vardagsrummet.. :) Liggande kakel skapar framför allt lite mer upplevd rymd så så därför fick det bli det istället. Snyggt även det tycker jag. Vill ha ett modernt kök som ändå tar vara på det fina – och vettiga – med det gamla. Därför har jag t.ex. både mikro, integrerad diskmaskin och även lite rejälare kyl/frys än de där pyttekylarna med små köldfack från när det begav sig :) . Däremot kommer jag t.ex. bevara svalventilen i skafferiet. Lysande grej...!
 
J JohanVSF skrev:
Jo, var initialt inne på det men bestämde mig för att utgå från mina behov idag, 2021, men bevara det ursprungliga i största möjliga utsräckning – när det makes sense. Som om man skulle byggt det idag. Därför tänker jag mig ett skönt, någorlunda tåligt parkettgolv. Det hade jag tyvärr antagligen inte haft råd med 1952. Då fick det räcka med vardagsrummet.. :) Liggande kakel skapar framför allt lite mer upplevd rymd så så därför fick det bli det istället. Snyggt även det tycker jag. Vill ha ett modernt kök som ändå tar vara på det fina – och vettiga – med det gamla. Därför har jag t.ex. både mikro, integrerad diskmaskin och även lite rejälare kyl/frys än de där pyttekylarna med små köldfack från när det begav sig :) . Däremot kommer jag t.ex. bevara svalventilen i skafferiet. Lysande grej...!
Ja, det är klart det ska anpassas efter dagens behov. Tänkte mer om du ville gå på stilen så är signalerar parkett i köket inte direkt 50-tal. Vad gäller linoleumgolvet är det både dyrare och tåligare än en vanlig ekparkett. Så visst är det praktiskt och fyller dagens behov. Se typ Forbos Marmoleum Click. Men bäst blir det naturligtvis om man gör som man själv vill
 
I ericalnemar skrev:
Ja, det är klart det ska anpassas efter dagens behov. Tänkte mer om du ville gå på stilen så är signalerar parkett i köket inte direkt 50-tal. Vad gäller linoleumgolvet är det både dyrare och tåligare än en vanlig ekparkett. Så visst är det praktiskt och fyller dagens behov. Se typ Forbos Marmoleum Click. Men bäst blir det naturligtvis om man gör som man själv vill
Aha.. se där! Jo, och det har ju också onekligen sin charm! Och var som sagt inne på det från början. Man får väl se! :)
 
Väcker liv i den här tråden med en liten uppdatering på förekommen anledning. I en annan tråd så dök det upp en fråga om just den diskmaskinen jag hade tänkt sätta in så jag passar på att skriva om det här istället! :)

Jag var tvungen att hitta en modell som passade i den nisch jag gjorde i ordning. Ett f.d. grytskåp. Den modellen (AEG FSE63307P) var den endaste enda jag hittade som jag kunde klämma in där och då fick jag ändå vidga öppningen något (skrev om detta i en separat tråd också..)

Integrerad diskmaskin AEG FSE63307P inmonterad i en tidigare grytförvaring under köksbänken, med tydligt markerade mått 560 mm bredd och 710 mm höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som om just den här modellen är gjord för att monteras i ett högskåp, därav det lite udda måtten. Och det lite udda priset, dvs väldigt mkt dyrare.. :/

Måttdiagram för inbyggnad av en AEG-diskmaskinmodell med detaljer om nischens storlek och diskmaskinens dimensioner för korrekt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag höjde iofs bänkskivan men själva nischens öppning blev inte högre för det. Jag la på en ram av 45mm-reglar och monterade sedan ny skiva på det. Slita ut och bygga ny sockel osv hade varit ett alltför stort projekt... Men det här funkade bra!

Renovering av kök med överskåp, oklara underskåp, nya bänkskivor. Vägg ovanför bänkskiva är utjämnad med spackel för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med öppna underskåp, inbyggd diskmaskin utan front längst ner till höger och färdigmonterad bänkskiva, vit kakel och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De där speciella fötterna som sticker ut på den här modellen (antagligen som vipp-säkerhet pga montering i skåp) fick jag kapa av en bit av så de hamnade innanför golv listen (jag tänkte göra en liten specialbit av golvlisten just där med utrymme nertill för droppskyddet.

Närbild på en integrerad diskmaskin från AEG (modell FSE63307P) under installation, med fokus på diskret fästen på sidorna och omgivande köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Front har jag kvar att göra/montera men sedan kan jag till slut fixera maskinen också och sätta på tätningslister på sidan. Den har någon annan variant med sidobleck i metall istället men jag ska beställa dessa istället. Borde gå bra. När jag väl har gjort det kan jag också till slut lämna in alla luckor tillsammans med fronten på lackering!

Hoppas det går bra för dig i ditt kök, @lofwall ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.