Hej!

Jag vill inleda med att säga att jag har nyligen köpt hus och har tummen mitt i handen, jag kan nätt och jämt spika upp en tavla. Men jag vill lära mig mer!

Jag har ett problem med en golvbrunn i källartrappan utanför mitt hus och behöver lite råd. På utsidan av mitt hus finns en trappa som leder ner till min källare, och i botten av den trappan finns en golvbrunn som är ansluten till dräneringen runt huset.

Problemet är att golvbrunnen inte fungerar som den ska, och vatten samlas i botten av trappan. Golvbrunnen består av ett litet stålrör som går 25 cm ner i betonggolvet till dräneringen. Förra ägaren av huset sa att stålröret går för långt ner och därmed inte tillåter vatten att rinna in i dräneringsröret. Han föreslog att lyfta upp röret och skära av ett par centimeter. Problemet är dock att röret är inneslutet i betongen/golvet.

Värt att nämna, när det samlas vatten brukar jag peta ner med en metallpinne i hålet och det börjar rinna bort.

Har någon här erfarenhet av liknande problem eller förslag på hur jag kan lösa detta? Alla råd och tips skulle vara mycket uppskattade!

Tack på förhand! 😀
 
  • Golvbrunn vid utomhus trappa till källare fylld med vatten, visar hål i betong med insättningsstift för att rensa röret och förbättra dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa ner till ett källarutrymme med betonggolv i botten och en golvbrunn markerad med en röd cirkel och pil. Vatten fläckar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa utomhus som leder ner till en källardörr med betongväggar och en golvbrunn i botten där vatten samlas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur rätt det är, men jag hade nog bilat upp precis vid röret och beroende på vad jag hittat byggt om till en bättre lösning.
 
Sätt upp ett tak över trappan.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vet inte hur rätt det är, men jag hade nog bilat upp precis vid röret och beroende på vad jag hittat byggt om till en bättre lösning.
Okej! Säg att jag hackar upp precis vid röret, tar ut röret, sätter in ett nytt rör, vad fyller jag i med sen? Är det vanlig cement man blandar själv i en hink?
 
Claes Sörmland
C chrislars skrev:
Okej! Säg att jag hackar upp precis vid röret, tar ut röret, sätter in ett nytt rör, vad fyller jag i med sen? Är det vanlig cement man blandar själv i en hink?
Vanlig grovbetong som du köper på säck för småpengar. Blandas enklast med vatten med en skyffel i en bruksbalja.

https://www.biltema.se/bygg/murning/betong/grovbetong-c3240-20kg-2000052335

https://www.biltema.se/bygg/murning...Wim42txZeOr8qsfrszmv_DtFuyp-1kYxoC-GcQAvD_BwE

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/skyfflar/byggskyffel-131-cm-2000021356
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Är med största sannolikhet bara ett rör ned under gjutningen och inte anslutet till något avlopp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är med största sannolikhet bara ett rör ned under gjutningen och inte anslutet till något avlopp.
Okej, är det ändå en idé att hacka upp och byta ut? Förra ägaren menade att det var anslutet till dräneringen
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanlig grovbetong som du köper på säck för småpengar. Blandas enklast med vatten med en skyffel i en bruksbalja.

[länk]

[länk]

[länk]
Okej. Vad för verktyg använder jag för att bryta upp golvet?
 
Claes Sörmland
C chrislars skrev:
Okej. Vad för verktyg använder jag för att bryta upp golvet?
Du behöver en bilhammare. Två alternativ:

1. Hyr en stor jäkel enfas av märket Hilti hos något hyrföretag.

2. Köp en mindre bilmaskin av lågprismärke.

Jag har liksom många andra här på forumet följt nr 2. En sådan maskin är en mindre kraftfull än vad du hyr men det funkar för småprojekt som ditt. Jag har t ex under juni/juli bilat upp betongen i mitt källargolv och bytt inkommande vatten och avlopp. Bilade också bort en golvbrunn. Jag köpte föregångaren till denna bilhammare/borrhammare på Jula och är nöjd sedan många år:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011625/
 
  • Gilla
chrislars och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver en bilhammare. Två alternativ:

1. Hyr en stor jäkel enfas av märket Hilti hos något hyrföretag.

2. Köp en mindre bilmaskin av lågprismärke.

Jag har liksom många andra här på forumet följt nr 2. En sådan maskin är en mindre kraftfull än vad du hyr men det funkar för småprojekt som ditt. Jag har t ex under juni/juli bilat upp betongen i mitt källargolv och bytt inkommande vatten och avlopp. Bilade också bort en golvbrunn. Jag köpte föregångaren till denna bilhammare/borrhammare på Jula och är nöjd sedan många år:

[länk]
Okej, toppen det låter spännande och gör-bart. Har du något råd på vad jag ska göra om jag bilar upp golvet och inser att det där röret inte alls är anslutet till dräneringen? Vad är nästa steg då, liksom?
 
Claes Sörmland
C chrislars skrev:
Okej, toppen det låter spännande och gör-bart. Har du något råd på vad jag ska göra om jag bilar upp golvet och inser att det där röret inte alls är anslutet till dräneringen? Vad är nästa steg då, liksom?
Det är med all sannolikhet en spygatt men som du säger, sen är ju frågan var den är kopplad till.

En vanlig lösning förr var att det var anslutet till avloppet i källaren. Idag är det inte populärt hos VA-huvudmännen att man leder regnvatten till spillvattenavloppet.

Eller så är det bara nedstucket i en liten stenkista. Alltså ett hål med stenar. Det är ju inte mycket vatten som ska hanteras så det funkar säkert.

Eller så finns det en rörledning som leder hela vägen till något dagvattenavlopp.

Det är ju inte så bra att leda vatten till husets grund men med tanke på hur lågt denna spygatt ligger så kan det inte vara många decimeter ned till en dräneringsledning eller annan dagvattenledning. Kanske är det bara att bila upp och gräva sig nedåt så hittar du en ledning att ansluta till. I alla fall en dräneringsledning med regelrör. Och sen beställer du hem en ny spygatt och gjuter fast med grovbetong:

https://www.rinkabyror.se/artikel/spygatt-gjutjarn-150-bottenutlopp/
 
  • Gilla
chrislars
  • Laddar…
JAG skulle nog börjat med att högtrycka ner i hålet och se om det kommer upp nån "bös" som satt igen hålet, därefter hade jag fått fatt i en "snabelkamera" och kikat ner där och sett hur det är...

därefter testat hur avrinningen fungerar efter genomförd operation..

och därefter om det inte lett till en lösning av problemet börjat bila upp området
 
  • Gilla
chrislars och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, först våtdammsugare! Kan vara så enkelt som löv, bös och pinnar som blockerar vattnets väg.

Manövern med metallpinnespetandet som får vattnet att rinna tyder på det.
 
Då gör jag som ni rekommenderat, tusen tack hörni!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.