Hej! Vi håller på att titta på ett hus byggt 2010, som tydligen har en finndomo grund. Huset i sig är verkligen jätte fint och det är inga direkt oroväckande saker på besiktningsprotokollet förutom grunden.

Det står att det är en finndomo grundkonstruktion, vilket de inte har någon "kunskap" om, det har stått på fler hus i samma område med andra besiktningsmän förut. Som jag fattat det som så är det en stängd grund, utan inspektionslucka därav så går det inte besikta, vilket gör mig lite orolig.

Så till mina frågor/funderingar.


- Jag har läst på internet att finndomo grunder hade problem mellan 2005-2009 med sina grunder, då de haft felaktiga avfuktare, som gjort att dessa huset fått fuktproblem. Men detta är byggt 2010 och haft samma familj som bor där och (enligt dom) inte haft några besvär. Hur vet man vilken grund huset har?

- Mäklaren har sagt att de har fuktmätare kopplad med grunden och de har aldrig avgett någon larm för oroväckande fuktnivåer, bifogar bilderna på fuktmätaren här i tråden. Han _tror_ att 56% fuktighet är vad som är max uppmätt, men det låter inte sannolikt att det är 46% luftfuktighet nu i juli, men 56% max. Vet någon hur detta fungerar?

- Hur dräneras en sådan grund om det skulle behöva?

- Huset i sig är väldigt fint, men vi är på jakt efter vårat första hus, så vill inte göra något misstag. Så vi vill ju verkligen sköta våra inspektionsplikt, vad mer kan vi göra med grunden?
 
  • Digital termo- och hygrometer visar 20,5°C och 42% luftfuktighet monterad på en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital hygrometer visar 27,6 grader Celsius och 56% luftfuktighet. Apparaten har knappar märkta "IN-OUT," "ALERT," "MAX-MIN" och "CLEAR" samt texten "DIGITAL IN/OUT THERMO·HYGROMETER.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från det jag hittar verkar det vara en ganska normal krypgrund? Jag kan bara jämföra med data från vår krypgrund. Den har aldrig varit i närheten av några 28 grader i lufttemperatur, och då är den utluftsventilerad (än så länge). Nu under sommaren är det 13-14 grader som mest.

Om fuktmätningarna stämmer, att det aldrig varit högre än 56 %, är det verkligen inget att oroa sig för. Men det låter osannolikt i mina öron, åtminstone utan avfuktare.

Försök ta reda på mer! Förslagsvis genom någon form av inspektion. Går det komma in med en liten kamera kanske?
 
Är det fråga om samma grund som idag heter Isolergrund.se och används av Hjältevadshus m.fl.? https://sverigesradio.se/artikel/5036383 I så fall är det ju en genomtänkt och bra grundkonstruktion som man inte behöver bekymra sig om.
 
G Genomklok skrev:
Från det jag hittar verkar det vara en ganska normal krypgrund? Jag kan bara jämföra med data från vår krypgrund. Den har aldrig varit i närheten av några 28 grader i lufttemperatur, och då är den utluftsventilerad (än så länge). Nu under sommaren är det 13-14 grader som mest.

Om fuktmätningarna stämmer, att det aldrig varit högre än 56 %, är det verkligen inget att oroa sig för. Men det låter osannolikt i mina öron, åtminstone utan avfuktare.

Försök ta reda på mer! Förslagsvis genom någon form av inspektion. Går det komma in med en liten kamera kanske?
Jag vet inte riktigt, läste någonstans om "EnergySmartFoundation" och det har stått lite olika så vet inte hur jag ska veta VILKEN grund det är. Står 3 lager skikt, med cellplast & duk. Jag tror det är någon form av krypgrund, fast den är stängd.

Gällande siffrorna på mätaren så förstår jag inte heller, det låter inte korrekt.

Får höra med dom om det finns någonstans man kan gå in, men de ville inte såga upp en lucka, vilket man förstår.
 
J Josth skrev:
Är det fråga om samma grund som idag heter Isolergrund.se och används av Hjältevadshus m.fl.? [länk] I så fall är det ju en genomtänkt och bra grundkonstruktion som man inte behöver bekymra sig om.
Jag vet inte, har läst något om "EnergySmartFoundation" runt 2010 efter fiaskot med grunderna hos finndomo, men ingen koll. Hur ska man ta reda på vad det är för grund?
 
Finns det ingen lucka alls vare sig utifrån eller inne i huset ner till grunden?
 
J Josth skrev:
Finns det ingen lucka alls vare sig utifrån eller inne i huset ner till grunden?
Enligt mäklaren & säljarna så finns det inte. Besiktsmannen har heller inte kunnat besikta grunden pga bristande kunskap kring finndomo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.