S sblixten skrev:
Du menar att man inte bör måla inringade områden nedan, utan istället göra fler sådana märken?
[bild]
Jo man gör det snyggt, slipa och runda kanten och måla det som syns men det av sågade skall vara rent.

Tänk på en knuttimrade hö-lador på en åker obehandlat trä och det håller i flera hundra år. Men låt sly och gräs komma i kontakt med timret så det inte kan torka mellan varje regn så ruttnar det upp på några år.

Stavkyrkor i Sverige och i Norge har stått i 1000 år obehandlat trä!
Måla dom med modern färg så ruttnar dom upp på några decennium.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag delar inte den åsikten, jag tror att rena (eller linoljade) träytor håller bättre än stolpar runt om målade med Beckers fönsterfärg.

Vattenspädbar alkyd som det väl är frågan om i det här fallet är knappast det bästa om man ska måla en stolpe på alla sidor.
Inte jag heller.

Omålat trä håller oftast bättre än målat trä. Se äldre hus, staket, fäbodvallar o s v.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
De trähus som fortfarande lever har skötts om och haft långa takutsprång och väl valt virke och jag vill påstå att de ytbehandlats med tjära eller annat.
Jag håller med om att obehandlat virke många gånger håller bättre än behandlat.
I det givna fallet så bör det slipas av fransar och oljas/grundbehandlas med "rätt" metod.
Om man tittet på hur man bygger träbåtar finns där en massa info om hur träkonstruktioner skall byggas upp.
Där trä ligger mot trä bör det rötskyddbehandlas och läggas någon stabilare smet som hindrar vatten från att komma in i springan, jag bygger med god passform och rötskyddsbehandlar och lägger tjärpapp imellan så trä aldrig når trä.
/W
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag känner att det blir mycket "äpplen och päron" i frågan huruvida måla eller inte i nedandel av stolpen.
Jag kan ha fel, men min erfarenhet är att om man målar änden i detta specifika fallet, kontra lämnar det som det är, så kommer den hålla längre målad/fuktskyddad.
Att lämna några små punkter nertill där fukt kan sugas upp kommer inte att vara en bra lösning.
 
S sblixten skrev:
Jag känner att det blir mycket "äpplen och päron" i frågan huruvida måla eller inte i nedandel av stolpen.
Jag kan ha fel, men min erfarenhet är att om man målar änden i detta specifika fallet, kontra lämnar det som det är, så kommer den hålla längre målad/fuktskyddad.
Att lämna några små punkter nertill där fukt kan sugas upp kommer inte att vara en bra lösning.
Måla kan innebära många saker.
Kan vi säga rötskydda med lämpligt medel?
Därefter säkerställa att med rätt behandling att inte organismer kan frodas och att inte fukten spärras in.
Rötskydda kan man göra på många sätt, bland annat med det skydd som nu är satt där.
"Säkerställa rätt behandling" kan också göras på många sätt.
Att måla med plastfärg ligger i andra änden på skalan, medan att göra ingenting ligger på mitten på skalan, vad som mer exakt skall göras vill jag inte gå in på, för där håller jag med om att "äpplen och päron" frodas bland oss proffstyckare.
/W
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nu när vi ändå glidit in på målning.

jag kommer bygga upp mitt räcke enligt bilden nedan. Spjälorna är som sagt målade runt om men hur skulle ni göra med underliggarna?

Fönsterfärg runtom eller nöja mig med grundfärg på baksidan som hamnar mot spjälorna?

Mina spjälor kommer ligga dikt an mot varandra uppe och nere om det är av betydelse.
 
  • Diagram som visar en genomskärning av ett räcke med överliggare, räckesribba från gaveldekor och underliggare med droppnäsa.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Måla kan innebära många saker.
Kan vi säga rötskydda med lämpligt medel?
Därefter säkerställa att med rätt behandling att inte organismer kan frodas och att inte fukten spärras in.
Rötskydda kan man göra på många sätt, bland annat med det skydd som nu är satt där.
"Säkerställa rätt behandling" kan också göras på många sätt.
Att måla med plastfärg ligger i andra änden på skalan, medan att göra ingenting ligger på mitten på skalan, vad som mer exakt skall göras vill jag inte gå in på, för där håller jag med om att "äpplen och päron" frodas bland oss proffstyckare.
/W
Jag motsäger mig inte något i dina två inlägg i "målningsdebatten".
Jag håller med dig.
Däremot blir det konstigt när någon skriver om tryckluft och nyimpregnerat virke när det handlar om otryckt virke. Likaså timrade stugor som gjordes för 200 år sedan och fortfarande är fina.
Kanske jag som är trög, men jag har svårt att se kopplingen till TS case.
Eller är jag bara grinig inför mitt eget stundande målningsarbete om 80 Kg färg 😉
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Fönsterfärg runtom eller nöja mig med grundfärg på baksidan som hamnar mot spjälorna?
Om du menar vattenspädbar alkydfärg likt den du redan använt tror jag det är bra att måla så lite som möjligt av trät med den.

Måla med linolja/linoljefärg istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Nu när vi ändå glidit in på målning.

jag kommer bygga upp mitt räcke enligt bilden nedan. Spjälorna är som sagt målade runt om men hur skulle ni göra med underliggarna?

Fönsterfärg runtom eller nöja mig med grundfärg på baksidan som hamnar mot spjälorna?

Mina spjälor kommer ligga dikt an mot varandra uppe och nere om det är av betydelse.
Du skriver inte huruvida det är tryckt virke eller ej.
Oavsett, om virke ska målas runtom i utomhusmiljö, så ska det vara oljefärg vilket jag tror är förbjudet att tillverka inom EU.
Nordsjö har en oljefärg tror jag och linoljefärg har undantag, så det fungerar också, men läs innehållsförteckningen för att säkerställa.
 
S sblixten skrev:
så ska det vara oljefärg vilket jag tror är förbjudet att tillverka inom EU
Visst finns det riktig färg att köpa i Sverige!
https://ottossonfarg.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.