Någon som provat denna? https://www.bauhaus.se/sticksag-bosch-advancedcut-50-500w#go-to-reviews

Min Festool-sticksåg blev stulen och jag har inte råd att köpa en ny tyvärr (var en present). Den var dessutom för tjock och otymplig för min små tjej-händer. Jag nådde inte reglagen med fingrarna och fick använda båda händerna vid start och stopp. Nu skulle jag egentligen behöva både en sticksåg och cirkel/sänksåg, men jag arbetar verkligen inte professionellt utan det är för hemmabruk enbart, jag har egentligen inte användning för en så pass proffsig såg som en från Festool (även om jag älskar min lilla skruvdragare från märket och aldrig kommer ha någon annan).

Nåväl, långt inlägg för en kort fråga, har någon provat sågen jag länkar till? Den verkar kunna göra både arbetena jag tänkt göra med sticksåg och cirkelsåg. alltså enklare arbeten på huset, som att såga till panelbitar till fasaden och göra droppnosar och sånt.

Vad säger ni? Jag vet att forumet är lite "snobbigt" ;) (eller kanske bara generellt proffsigare?) när det kommer till verktyg, och det är ju ingen blå Bosch detta (verkar inte finnas sticksågar från Blå sortimentet med sladd, vill inte ha batteri).

Hit me!
 
Det där är ju en kedjesåg. Jag hade köpt en lätt begagnad eller ny bosch gst 90E. Den har snabbfäste för bladbyte och är relativt lätthanterlig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det där är ju en kedjesåg. Jag hade köpt en lätt begagnad eller ny bosch gst 90E. Den har snabbfäste för bladbyte och är relativt lätthanterlig.
Jo, så är det, men finns det något som egentligen gör det sämre? Har du provat den?

Annars får jag kanske känna på gst 90, problemet är lite att det är samma utformning som Festool och mina händer var för små för den, men Bochen kanske är nättare så jag når reglagen?
 
Kanske ska nämna att jag är vänsterhänt också, så det kanske var del av problemet med reglagen?
 
A Anhyan skrev:
Jo, så är det, men finns det något som egentligen gör det sämre? Har du provat den?

Annars får jag kanske känna på gst 90, problemet är lite att det är samma utformning som Festool och mina händer var för små för den, men Bochen kanske är nättare så jag når reglagen?
Låter lite som att du vill ha ”Väsk”-modell av sticksåg. Typ sån här
https://www.toolab.se/hikoki-cj90vst-sticksag-705w
(obs ingen aning om just den här modellen är bra eller inte)

Kedjesåg är ganska troligt inte vad du vill ha …

Edit: finns även Festool av den modellen om du skulle råka få en ny i present:
https://www.toolab.se/festool-sticksag-psb-420-ebq-plus-carvex
 
L Lovan83 skrev:
Låter lite som att du vill ha ”Väsk”-modell av sticksåg. Typ sån här
[länk]
(obs ingen aning om just den här modellen är bra eller inte)

Kedjesåg är ganska troligt inte vad du vill ha …

Edit: finns även Festool av den modellen om du skulle råka få en ny i present:
[länk]
Ja precis, de funkar bättre med min anatomi, så att säga.

Jag förstår inte riktigt varför jag inte vill ha en kedjesåg, jag skulle behöva en förklaring vad som inte är bra med den lösningen? Gärna från någon som provat den och kan förklara skillnaderna i resultat och hantering och kvalitet jämfört med en vanlig sticksåg. Det är ju inte alltid nya lösningar är dåliga, ta multisågarna som exempel.
 
Jag har inte använt juat den sågen du länkade till men bara att ETT skär kostar 300:- talar för sig själv. Jag föredrar smidigheten med sticksågen att ha 4-5 olika blad beroende på användningsområde och byta så fort det blivit slitet. Jag tror det är oekonomiskt att köpa den. Sen tror jag den :äter" mer material vilket både skräpat mer samt tar bort finliret. Dessutom tror jag att det blir svårt att figursåga.
Men som sagt. Har inte provat fysiskt.😂
 
T trojlee skrev:
Jag har inte använt juat den sågen du länkade till men bara att ETT skär kostar 300:- talar för sig själv. Jag föredrar smidigheten med sticksågen att ha 4-5 olika blad beroende på användningsområde och byta så fort det blivit slitet. Jag tror det är oekonomiskt att köpa den. Sen tror jag den :äter" mer material vilket både skräpat mer samt tar bort finliret. Dessutom tror jag att det blir svårt att figursåga.
Men som sagt. Har inte provat fysiskt.😂
Ok! Det är ändå bra reflektioner! Tack
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Tycker mig sett ganska många festool-sticksågar sålts på Blocket, kan tänka en del byter ut sladdrivna mot batteri-modeller.
Hade du batteri sen tidigare kanske en såg utan batteri kan vara ett alternativ, eller med sladd.
Var det en 300 eller 420 du hade som inte passade händerna?
Första annons jag hittade:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/sticksag_festool_ps_300_eq_plus_trion/1205927691
Lägre pris en den du länkade. Dock är det ju utan garantier, inte heller kollat skick på den.
 
J JFrisk skrev:
Tycker mig sett ganska många festool-sticksågar sålts på Blocket, kan tänka en del byter ut sladdrivna mot batteri-modeller.
Hade du batteri sen tidigare kanske en såg utan batteri kan vara ett alternativ, eller med sladd.
Var det en 300 eller 420 du hade som inte passade händerna?
Första annons jag hittade:
[länk]
Lägre pris en den du länkade. Dock är det ju utan garantier, inte heller kollat skick på den.
Det var en 420. Risken med Blocket är ju förstås även risken för häleri. De gånger jag tänkt köpa elverktyg på Blocket och efterfrågat kvitto har detta aldrig funnits. Så det har inte blivit några köp där tyvärr. I värsta fall köper jag väl tillbaka min egen såg =)
 
Har tyvärr inte provat men varit nyfiken länge. Funderar över framtiden för verktyget. Verkar inte finnas fler än BOSCH som tillverkar bladen/svärden, kommer det finnas nya att köpa om fem eller tio år? Vore ju surt att behöva kasta en fungerade maskin för att sista skäret blev slött.
 
Tycker att det liknar mera att den sågar som en cirkelsåg på bilderna som visas.
 
A Anhyan skrev:
Det var en 420. Risken med Blocket är ju förstås även risken för häleri. De gånger jag tänkt köpa elverktyg på Blocket och efterfrågat kvitto har detta aldrig funnits. Så det har inte blivit några köp där tyvärr. I värsta fall köper jag väl tillbaka min egen såg =)
Ok. Ja, det är en risk med Blocket, både att bli lurad eller att det är stulna saker man köper. Inte alltid man behåller eller har ordning på kvitton när sakerna börjar bli några år gamla. Flera verktygstillverkare har ju möjlighet att registrera sina sina verktyg, går det också rapportera om det blivit stulet, eller spåra på serienummer vem som köpt verktyget från början? Om inte annat borde ju säljaren kunna visa ett utdrag därifrån om det är rättmätig ägare, även om inte kvittot skulle finnas tillgängligt. Men absolut bra att vara noga med att kontrollera att inte sakerna är stulna.
 
J JFrisk skrev:
Ok. Ja, det är en risk med Blocket, både att bli lurad eller att det är stulna saker man köper. Inte alltid man behåller eller har ordning på kvitton när sakerna börjar bli några år gamla. Flera verktygstillverkare har ju möjlighet att registrera sina sina verktyg, går det också rapportera om det blivit stulet, eller spåra på serienummer vem som köpt verktyget från början? Om inte annat borde ju säljaren kunna visa ett utdrag därifrån om det är rättmätig ägare, även om inte kvittot skulle finnas tillgängligt. Men absolut bra att vara noga med att kontrollera att inte sakerna är stulna.
Bra input, det kan man fråga säljaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.