Jag undrar över en sak, har tänkt skaffa en LLVP för kylningens skull. Vi har ett ganska modernt hus (byt 2013-14) med FTX och bergvärme. Jag har tidigare undrar om man inte kunde koppla AC till vårt existerande ventilationssystem men det har bara en vanlig "socka" runt sig och om man gjorde så, skulle det resultera i kondens i isoleringen som rören ligger begravda i.

Nå då undrar jag om vi installerar en AC då och låter den blåsa in kalluft i huset så kommer ju inomhusluften bli kallare och den kallare luften kommer att komma in i ventilationssystemet på frånluftssidan. Löper vi inte samma risk nu då? Värmeväxlaren kommer också att kyla inkommande luft så det kommer bli kallare luft även i tilluftsrören.

Känns som att om man hårdrar det så all sänkning av inomhustempen resulterar i risk för kondens om man har ventilationsrör som vi har.... Är det så här jäkligt i praktiken eller är det bara teorin som far iväg med fantasin?

Med facit i hand skulle vi installerat frikyla då huset byggdes och kopplat frikylan till FTX systemet samt kondensisolerat all ventilation. Men lätt å va efterklok.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Nej ingen risk
dessutom är luften igenom ACn torrare
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Med facit i hand skulle vi installerat frikyla då huset byggdes och kopplat frikylan till FTX systemet samt kondensisolerat all ventilation. Men lätt å va efterklok.
FTX har ett ganska lågt luftflöde och att köra frikyla den vägen ger bara en mycket begränsad kyleffekt. Vissa tycker precis det är ok medans andra blir missnöjda med kylkapaciteten så det är inte säkert att ni varit nöjda.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
FTX har ett ganska lågt luftflöde och att köra frikyla den vägen ger bara en mycket begränsad kyleffekt. Vissa tycker precis det är ok medans andra blir missnöjda med kylkapaciteten så det är inte säkert att ni varit nöjda.
Man behöver inte skjuta in lägre än 18 grader i normalfallet. Det blir iofs ändå ett rätt saftigt kylbatteri.
 
Jag är medveten om de vanliga invändningarna mot FTX och kyla men nu blir ju ändå konventionell värmepumps AC som kyler luften mera. Så det kommer ju bli en temperaturskillnad mellan inomhusluften och utomhusluften, vilket inkluderar FTX rören som blir kallare än omliggande isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.