Hej

En mycket konstig sak hände idag när jag hade frågor kring vår BRF's försäkringar hos Länsförsäkringar. De kunde inte svara på en enda fråga utan hänvisade all kommunikation til vår försäkringsmäklare Säkra.

Till saken hör att ingen i brf någonsin haft med Säkra att göra, för ett par månader sedan gick det jättebra att kommunicera med Länsförsäkringar.

Jag vet inte ens om vår försäkring är kvar hos dem då de inte kunde svara på en enda fråga. Vart kom Säkra ifrån? Jag är den enda i BRF som haft kontakt med försäkringsbolaget och jag har aldrig hört om dem förens idag.

Ursäkta svamligt inlägg men är det nån som varit med om liknande någon gång?

Givetvis var de väldigt upptagna på Säkra och skulle återkomma snarast ... vilket de aldrig gjorde.

mvh
 
G ginko skrev:
Hej

En mycket konstig sak hände idag när jag hade frågor kring vår BRF's försäkringar hos Länsförsäkringar. De kunde inte svara på en enda fråga utan hänvisade all kommunikation til vår försäkringsmäklare Säkra.

Till saken hör att ingen i brf någonsin haft med Säkra att göra, för ett par månader sedan gick det jättebra att kommunicera med Länsförsäkringar.

Jag vet inte ens om vår försäkring är kvar hos dem då de inte kunde svara på en enda fråga. Vart kom Säkra ifrån? Jag är den enda i BRF som haft kontakt med försäkringsbolaget och jag har aldrig hört om dem förens idag.

Ursäkta svamligt inlägg men är det nån som varit med om liknande någon gång?

Givetvis var de väldigt upptagna på Säkra och skulle återkomma snarast ... vilket de aldrig gjorde.

mvh
Verkar som att Säkra är er BRF’s mäklare, de är anlitade av er och får betalt av förskringringsbolaget (indirekt en del av er premie).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar som att Säkra är er BRF’s mäklare, de är anlitade av er och får betalt av förskringringsbolaget (indirekt en del av er premie).
Jag förstår inte hur de har blivit det, all kommunikation gick tills för några månader sedan via LF.

Menar du försäkringsmäklare? Så när någon (gissningsvis långt före jag blev kassör) tecknade försäkringen, gick de via Säkra?

Mvh
 
G ginko skrev:
Jag förstår inte hur de har blivit det, all kommunikation gick tills för några månader sedan via LF.

Menar du försäkringsmäklare? Så när någon (gissningsvis långt före jag blev kassör) tecknade försäkringen, gick de via Säkra?

Mvh
Yes.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes.
Okej, tack.

Ändå konstigt att bolaget man har inte kan svara på en enda fråga om försäkringen man har hos dem plötsligt. Tidigare har det gått jättebra.

Tänker byta direkt och teckna själv.
 
G ginko skrev:
Okej, tack.

Ändå konstigt att bolaget man har inte kan svara på en enda fråga om försäkringen man har hos dem plötsligt. Tidigare har det gått jättebra.

Tänker byta direkt och teckna själv.
Det är bra att ha en mäklare , det kostar er inget extra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bra att ha en mäklare , det kostar er inget extra.
Aha läser nu och ser att bolagen kräver att man går via sådana. Detta var helt nytt för mig.

Varför är det bra? En onödig mellanhand eller vad tillför de för mervärde?

Då lärde man sig ngt idag!
 
G ginko skrev:
Aha läser nu och ser att bolagen kräver att man går via sådana. Detta var helt nytt för mig.

Varför är det bra? En onödig mellanhand eller vad tillför de för mervärde?

Då lärde man sig ngt idag!
Som bollplank vid en skada tex. Innan kontakt med f-bolaget. Mäklaren upphandlar försäkringen med olika bolag om kunden vill, kostar gratis och kan ge sänkt premie.
 
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
Det är sjukt att jag är hängande +1 dygn utan att veta status för vår BRF's försäkring?

LF kan inte svara och Säkra återkommer inte.

Kan nån tipsa om dels mäklare och dels bolag som kan hantera frågor lite bättre?
 
J
Det är inte så att ni har en ekonomisk förvaltare som har skrivit avtal med Säkra? Så var det i vår BRF. Föreningen anmäler fortfarande skador etc till LF, i vårt fall. Det är fortf de som är försäkringsgivare, och jag är rätt övertygad om att du fortfarande får anmäla en sada hos LF, så länge du har ett nummer. I försäkringsbrevet från Säkra står vårt försäkringsnummer, och det är samma som LF använder. Har ni inget sådant, där det framgår under vilken tidd den gäller etc? Frågor om försäkringen och dess innebörd tas med Säkras rådgivare. Dessa är väl oftast inte så akuta, och det är väl därför de är sega på att svara i semestertider.
 
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är inte så att ni har en ekonomisk förvaltare som har skrivit avtal med Säkra? Så var det i vår BRF. Föreningen anmäler fortfarande skador etc till LF, i vårt fall. Det är fortf de som är försäkringsgivare, och jag är rätt övertygad om att du fortfarande får anmäla en sada hos LF, så länge du har ett nummer. I försäkringsbrevet från Säkra står vårt försäkringsnummer, och det är samma som LF använder. Har ni inget sådant, där det framgår under vilken tidd den gäller etc? Frågor om försäkringen och dess innebörd tas med Säkras rådgivare. Dessa är väl oftast inte så akuta, och det är väl därför de är sega på att svara i semestertider.
Ja så enkelt är det nog. Blir bara lite purken över att ingen kan svara på om vi har en försäkring eller ej som gäller. Det är ju ganska viktigt.

Vi bytte ekonomisk förvaltare vid årsskiftet och den nya har ej fått alla handlingar än så de kan ej se om vi betalat. De gamla (allabrf) tog ofta absurt lång tid att svara på frågor så jag har inte vänt mig dit än, en orsak till att vi bytte bort dem.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Säkra köpte Allabrf i år. Där har du anledningen.
 
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
Säkra köpte Allabrf i år. Där har du anledningen.
Jag fick det förklarat på annat sätt av nån på säkra. Att allabrf frikopplat försäkringsdelen o lagt den i säkra… tror jag det var.

Oavsett vilket bytte jag bort dem omgående, jag vill så långt bort som möjligt från allabrf
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.