Hej!

Jag tänkte slå ut en vägg i köket. Köket ligger på ovanvåningen i en tvåvåningsvilla. I grannens hus, som till grundkonstruktionen är likadant, är väggen borta, men där finns det vad som ser ur som en klädd balk, ca 20 cm hög, närmast taket där väggen har suttit. Grannen har inte själv gjort om köket, så han vet inte vad som finns inuti hans "klädda balk".

Jag förväntade mig alltså att finna en balk närmast taket när jag började riva i väggen, men där fanns inget utom 2x4-reglar, brädor och gips.

Det finns ingen solid balk eller ens någon solid regel närmast taket. Se bilder.

I väggen finns en bred dörröppning. Inte heller ovan den fanns en balk, utan bara reglar, och rätt tjock plywood (ca 20 mm) i stället för brädor.

Brädorna i väggen är 20 mm tjocka.

Nu till frågan: kan en sådan brädvägg utan balk vara bärande? Väggen går inte genom hela huset, utan slutar vid en vinkelrät innervägg.

TILLÄGG: Ovanför finns en vind med takstolar. Takstolarna är parallella med väggen i fråga. Ingen takstol står rakt ovanför väggen.
 
  • Vägg under renovering med träpaneler som visar isolering, ledningar och gips. Oberoende dörröppning synlig till vänster. Köksmiljö med träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven vägg i kök där reglar, brädor och gipsskivor syns tillsammans med vit och grå elslang monterad i grön kopplingsdosa nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i kök med en bred dörröppning, där övre delen av väggen rivits för att avslöja 2x4-reglar och plywood utan en synlig balk; takskador syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av ett kökstak där gipsskivor delvis rivits bort, exponerande träreglar och byggmaterial. Avsaknad av bärande balk över bred dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Det sitter inte automatiskt balkar i bärande väggar. Väggen bär ju, då behövs ingen balk. Om (förra) grannen visste vad han gjorde ersatte han väggen med en balk av tillräcklig dimension.

En låda med 20mm plywood limmad och spikad på båda sidor är att betrakta som en balk. Men här ser det ju lite taffligt ut med svagt lim och små klossar.

Svårt att säga från informationen vad som gäller, men om nästa steg uppåt är takstolarna, och de är parallella med väggen så bör den inte vara bärande.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack. Jag förstår. 20 mm-brädor och plywood kan alltså bära.

Klossarna är små, ja, men skivan var spikad med säkert 20 spikar.

Vilken information saknas.
 
Redigerat:
BirgitS
Hur gammalt huset är, ritningar särskilt sektionsritning och planlösning (samtliga plan), takstolskonstruktion, om möjligt tekniska beskrivningar för bygget.

Sen ska det ju sägas att vill man vara säker så ska man anlita en byggkonstruktör som kollar på plats, och inte lita på mer eller mindre amatörer i forum som bara har bilden och ritningar att titta på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
och inte lita på mer eller mindre amatörer i forum som bara har bilden och ritningar att titta på.
There are not only amateurs but also professionals on the forums. And when they look at photos and drawings, they can not only look at them but also analyze them.
 
BirgitS
S sturnus skrev:
There are not only amateurs but also professionals on the forums. And when they look at photos and drawings, they can not only look at them but also analyze them.
Visst men proffsen besvarar inte någon större andel av alla frågor som rör bärande väggar i forumet. Jag känner inte till din kompetens men Justus Andersson som var utbildad byggkonstruktör (förutom arkitekt) ville då alltid veta årtal, se ritningar etc. innan han ville uttala sig om bärande väggar. Men du är förstås välkommen att komma med garantier för att det är ofarligt att ta bort väggen bara utifrån de foton som finns i tråden.
 
Det är helt omöjligt att svara på utan konstruktionsritningar. Ofta kan man dock göra kvalificerande gissningar efter andra typer av ritningar också.
Men, då din granne har en balk där, är det rimligt att tro att väggen är bärande. Balken har man alltså satt dit när man rivit väggen. Man har alltså balk istället för vägg. Det är inget som sitter i väggar.
Men sen måste du ändå anlita en konstruktör som kan beräkna vilken typ av balk du måste ha. Även hur den ska få stöd i båda ändar. Samt hur det ska göras, så inget rasar under arbetet.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.