Totte_S
Sålde pump och hydropresstank för många år sedan men har kvar slangar och ejektor i borrhålet. Behöver man ha en särskild ejektorpump eller kan man göra nån billigare fullösning med enklare pumo för att kunna fortsätta använda ejektorn? Ska bara vattna med vattnet så behöver ingen vidare driftsäkerhet.
Eller är det enklaste att bara skaffa en djuphålspump?
(Det tråkigaste är väl att gräva ner sig 1,5 meter till slanganslutningen)
 
Du får prova att ta ut vatten på högtrycksidan på pumpen med T-koppling och mata ejektorn - men hur långt ned är det till vattenspegeln?.

Den som jag bråkade med när jag var i moppeålden var 1 meter hög stapel med stor motor (4 hk eller så?) med att man tog ut trycket för ejektorn högst upp och trycket mot hydroforen ungefär mitt på pumpstapeln och det var på gärdsgården att det kom igång när det inte redan fanns mottryck, gissade att den pumpade med 10 bar mot ejektorn innan den började få upp vatten med plusflöde...

Så det beror nog lite på hur brunnen/borren ser ut om det räcker med enkel lösning med en T-tapp mot ejektorn på trycksidan av pumpen eller måste ha värre saker, har du någon bildminne hur stor pumpen var innan och hur avtappningen var skedd mot ejektorn - var det mitten på pumpstapel (och toppen mot hydroforen) så var det inte så hög tryck så kanske kopplingen med T och en jetpump fungerar...

du kommer behöva en hydropress och tryckbrytare ändå om det inte följer med en sådan jetpump-paket som man köper på jula/biltema
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Ser vad du skriver… blir nog en djupbrunnspump till slut i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.