Hej!
Jag glömde ringa IKEA två dagar i rad och ställer frågan här istället.
Någon som vet om man kan byta ut den vanliga ribbotten med den lite bättre välvda modellen? Eller kommer madrassen röra sig för mycket på stommen? Vanligtvis så ska den välvda ribbotten ska vara i en stomme med högre kanter för att fixera madrassen.

Visserligen kan man på denna modell av stomme i bild sätta ribborna även på en skena längre ner, men då kommer ju madrassen bli lite för bred(typ 4cm på vardera sida) - om det inte är så att den välvda ribbotten är så pass hög att den ligger dikt med toppen på stommen? ...den ser ju onekligen rätt hög ut.


Träsängram med ribbotten som visar metallfästen och en delvis bortvikt madrasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välvd ribbotten med trälameller och plastbeslag, sedd från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsinstruktion för en sängstomme, med fokus på en metallbeslag som håller fast ribbor. Bilden visar både en närbild och en del av sängstommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fattar inte vad du menar med att madrassen blir bredare än ramen 😮 Om du inte har något specialmått på madrassen så ska den ha samma mått som ribbotten. D.v.s. en 90 cm madrass till en 90 cm sängram och ribbotten. Madrassen blir ju inte 4 cm bredare bara för att du sänker ner madrassen i ramen istället för att den ligger "ovanpå".

Jag har inte testat Lönset men däremot Luröy och jag känner i.a.f. ingen skillnad mellan den plana föregångaren till Lindbåden och Luröy. Och då har jag ändå bara en rel. tunn/mjuk skummadrass. Frågan är hur mycket skillnad "komfortzonerna" i Lönset faktiskt gör. Inbillar mig att det mesta äts upp av madrassen du har ovanpå. Speciellt om du har lite dyrare/tjockare/fastare madrass.
 
B Bästerortarn skrev:
Fattar inte vad du menar med att madrassen blir bredare än ramen 😮 Om du inte har något specialmått på madrassen så ska den ha samma mått som ribbotten. D.v.s. en 90 cm madrass till en 90 cm sängram och ribbotten. Madrassen blir ju inte 4 cm bredare bara för att du sänker ner madrassen i ramen istället för att den ligger "ovanpå".

Jag har inte testat Lönset men däremot Luröy och jag känner i.a.f. ingen skillnad mellan den plana föregångaren till Lindbåden och Luröy. Och då har jag ändå bara en rel. tunn/mjuk skummadrass. Frågan är hur mycket skillnad "komfortzonerna" i Lönset faktiskt gör. Inbillar mig att det mesta äts upp av madrassen du har ovanpå. Speciellt om du har lite dyrare/tjockare/fastare madrass.
Den stomme du ser i bild är 90cm bred, men tillhörande ribbotten är smalare. (En madrass är 90cm bred)
Om du sänker ner den 72cm(?) breda ribbotten i aktuell säng, så blir det ju knasigt.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Den stomme du ser i bild är 90cm bred, men tillhörande ribbotten är smalare. (En madrass är 90cm bred)
Om du sänker ner den 72cm(?) breda ribbotten i aktuell säng, så blir det ju knasigt.
Jag fattar fortfarande inte. Antingen så har du sängram/ribbotten/madrass med väldigt udda mått eller så är du eller jag ordentligt förvirrad 🙃

Det är standard att det är bädd/madrassmått som anges. D.v.s. så ska ramens innermått, madrassens mått och ribbottens mått vara ungefär samma lika.

EDIT: men för att inte gå OT så ja, Lönset som du visar en bild på ska passa utmärkt i din sängram. Personligen hade jag lagt den på den lägre listen. Och då ska madrassen passa utmärkt. Detta förstås under förutsättning att det är standardmått på allting.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Jag förstår inte heller. En ribbotten för en 90 cm säng lär inte vara 72 cm, då är den för max en 80 cm sängram och felköpt.

Jag har en Brimnes 180 cm med 2 st uppåtböjda ribbottnar (också IKEA). Samtliga ribbor är 90 cm, t o m något mer när man mäter, vilket jag precis gjorde. Ligger tjocka madrasser ovanpå, funkar perfekt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
MultiMan
För att förtydliga ytterligare: Jag har alltså ribbottnarna nersänkta ca 8-10 cm i sängramen och de vilar på den metallprofil som kommer med sängen, samt den extra mittstolpe som finns att köpa till vid behov om man kör 2*90 ribbor. Det totala inre måttet är alltså drygt 180 cm i Brimnes iaf.

Madrasserna är något amerikansk märke köpt på Amazon i extra hårt skum, ca 30 cm tjocka. 2 st 90 cm breda. Dessa ligger alltså försänkta ca 10 cm i sängramen och sticker upp 20 cm. Ingenting sticker utanför sängramen åt sidorna, det är snarast någon centimeter extra utrymme kvar inuti sängramen. Sedan en madrasskil och en 180 cm 10 cm memoryfoam bäddmadrass samt vadderat madrasskydd i bomull sist. = god och hygienisk sömn.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Att kunna visualisera och förstå form kan vara svårt. Jag ska rita.

Notera att det är skillnad på en sängram och sängbotten/resårbotten. Sängramen OMSLUTER madrassen, medan sängbotten LYFTER madrassen. En sängbotten vars ribbor ligger nedsänkt kommer inte fungera. Jag har idag kontaktat IKEA som bekräftar mitt konstaterande. Allt hänger på hur högt den lyxigare varianten av ribbottnen bygger, för att kunna ge fullt stöd åt madrassen, och det kunde inte kundtjänst svara på - jag får åka dit och mäta.

*EDIT. En miss i mina tankar: Om original ribbor i aktuell sänbotten är ca 82cm bred, så kommer givetvis inte en annan modell av 90cm "standard" ribbor kunna passa. Så jag får lägga ner tanken :)

Diagram som jämför två sängar: en med en 82 cm ribbotten på en 90 cm madrassbotten, och en annan med en 90 cm ribbotten i en 100 cm sängram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.