Apple Airport Extreme eller Airport Express för mindre nätverk, tveklöst bästa routerna jag haft tag i.

För oberoende hastighetstest:

http://www.smallnetbuilder.com/
 
ollebanan skrev:
Självklart finns det felaktiga versioner, men en fullt fungerande och korrekt inställd 3com är vida överlägsen resterande märken nämnda i den här tråden.
Beträffande linksys routers varierar kvaliten väldigt från modell till modell. Just för WRT54 är det viktigt att köpa GL versionen som har betydligt bättre hårdvara än den också existerande G versionen.

Vettig summering:

http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
 
ollebanan skrev:
Självklart finns det felaktiga versioner, men en fullt fungerande och korrekt inställd 3com är vida överlägsen resterande märken nämnda i den här tråden.
Personligen tror jag att du svamlar utan att ha några som helt belägg för vad du säger, men visst berätta gärna om vad det är som gör 3COM så in i bängen överlägsna alla andra märken. Låt se om du kan övertyga oss andra. Shoot!
 
brabyggare skrev:
Personligen tror jag att du svamlar utan att ha några som helt belägg för vad du säger, men visst berätta gärna om vad det är som gör 3COM så in i bängen överlägsna alla andra märken. Låt se om du kan övertyga oss andra. Shoot!
Håller med! Skulle vara intressant att höra en motivering.

Saken är att väldigt få känner till sin routers kapacitet frånsett om man behöver starta om den ofta eller inte. Detta kan o andra sidan helt vara beroende på t.ex. vilken mängd trafik och antal användare man har kopplade till routern. Att routern sedan ska vara korrekt inställd och allra helst optimerad mot en internetleverantörs modem är tyvärr också en djungel för den normala användaren. Summa sumarum är alltså att det är många olika parametrar som har betydelse för hur en router beter sig.

Min generella erfarenhet är att man får vad man betalar för oavsett märke. Men som jag tipsade om ovan, för oberoende "through put" test och recensioner se;

http://www.smallnetbuilder.com/
 
brabyggare skrev:
Personligen tror jag att du svamlar utan att ha några som helt belägg för vad du säger, men visst berätta gärna om vad det är som gör 3COM så in i bängen överlägsna alla andra märken. Låt se om du kan övertyga oss andra. Shoot!
Nummer 1, 3com sysslar inte med privat försäljning, det får andra leverantörer göra. Typ dlink, netgear och linksys och när du säljer produkterna för den privata marknaden är det ofta generellt skit, se bara dlink 604 som det absolut bästa exemplet. Finns liknande exempel med likväl linksys och netgear orkar inte dra hela listan ,det är ju bara använda google.

Bra exempel att prova din router är bara att köra igång bittorrent och öppna för obegränsat antal anslutningar, då märker du en routers riktiga kvalité, jag personligen har kört 3com i snart 5-6 år, aldrig haft ett enda problem. Och jag har kört tung trafik, vi kanske pratar nu i princip konstant överföring mellan en filserver och klienter, alltså en mycket hård belastning, utöver bittorrent/usenet och andra protokoll med simultana anslutningar.

Och jag kan garanterat att frågar du butiker med kompetent personal som säljer utrustning för nätverk(inte onoff, siba..) så märker du att alla rangordnar 3com före resterande nämnde märken.

Om du tror det är skit eller inte, fint, med gör din egna lilla undersökning eller använd google. Det är inte svårare än så.
 
ollebanan skrev:
Nummer 1, 3com sysslar inte med privat försäljning, .
Hahaha! Snacka om att bita sig i foten. Hur ska Joukko få tag på en då om dom inte sysslar med privat försäljning? :D Då måste man ju välja ett annat märke om man inte är företag .

Och jag väntar på nummer 2 i dina argument.

Fast jag gjorde en sökning och 3Com verkar ha lika många missnöjda kunder som alla andra.

Just det här att börja prata om inställningar och optimeringar är lite missvisande för många. Dom flesta vill ha en produkt som fungerar bra direkt ur lådan. (Säger jag som starkt rekomenderar firmwareuppgradering :rolleyes: )
 
ollebanan skrev:
Nummer 1, 3com sysslar inte med privat försäljning, det får andra leverantörer göra. Typ dlink, netgear och linksys och när du säljer produkterna för den privata marknaden är det ofta generellt skit, se bara dlink 604 som det absolut bästa exemplet. Finns liknande exempel med likväl linksys och netgear orkar inte dra hela listan ,det är ju bara använda google.

Bra exempel att prova din router är bara att köra igång bittorrent och öppna för obegränsat antal anslutningar, då märker du en routers riktiga kvalité, jag personligen har kört 3com i snart 5-6 år, aldrig haft ett enda problem. Och jag har kört tung trafik, vi kanske pratar nu i princip konstant överföring mellan en filserver och klienter, alltså en mycket hård belastning, utöver bittorrent/usenet och andra protokoll med simultana anslutningar.

Och jag kan garanterat att frågar du butiker med kompetent personal som säljer utrustning för nätverk(inte onoff, siba..) så märker du att alla rangordnar 3com före resterande nämnde märken.

Om du tror det är skit eller inte, fint, med gör din egna lilla undersökning eller använd google. Det är inte svårare än så.
Jag vill inte göra min egen lilla undersökning som du gör eftersom det finns andra som gör det bättre, och eftersom du nu är inne på proffsprodukter: I februarinummret 2007 av Mikrodatorn testades nio accesspunkter för professionellt bruk. De testade bland annat 3com, linksys, zyxel dlink, m.fl.
Låt mig citera:
"D-Link... blir det här testets vinnare tack vare goda prestanda och gott om funktioner."

Ytterliggare ett citat:
"3Com... Dess stora nackdel är att priset är högre än flera konkurrenter som ger lika mycket."
 
Joukko skrev:
Nu har min router lagt av, D-link 604. Den gillade väl inte att slås av och på när strömmen gick igår . :)

Vad har ni att rekommendera? Jag vill både köra trådbundet samt trådlöst.

Jocke
Allt beror på vad du är ute efter, ska den ha ett bra användargränssnitt, portar som ska vara öppna i brandväggen? Är hastigheten viktig, köp annars den billigaste som verkar ha fått sjysst kritik. Hastigheten verkar ju inte vara så viktig eftersom du använder tråd ibland också. Jag har en Linksys som jag är nöjd med.
 
Mellanbarn skrev:
Hahaha! Snacka om att bita sig i foten. Hur ska Joukko få tag på en då om dom inte sysslar med privat försäljning? :D Då måste man ju välja ett annat märke om man inte är företag .

Och jag väntar på nummer 2 i dina argument.

Fast jag gjorde en sökning och 3Com verkar ha lika många missnöjda kunder som alla andra.

Just det här att börja prata om inställningar och optimeringar är lite missvisande för många. Dom flesta vill ha en produkt som fungerar bra direkt ur lådan. (Säger jag som starkt rekomenderar firmwareuppgradering :rolleyes: )
Deras produkter är inte riktade mot privata konsumenter, det är skillnaden. Kanske usel formulering av mig, men att du inte tänker längre när du hör namnet "OFFICEconnect" på deras billigaste serie är ett under.

Sen orkar jag inte ens argumentera om det här längre, att du ens tror netgear, dlink eller linksys är bättre än 3com är ju enbart tragiskt.
 
Hej,

efter 3 st havererade D-link införskaffade jag en Linksys WRT54GL. Har inte haft några som helst problem med den, inga omstarter har behövts. Datorerna hittar även anslutningen till Linksysen mycket snabbare än med D-linken.

Värt att veta om WRT54GL är att den är Linuxbaserad vilket gjorde att deras firmware blev klassad som "open source", om det är bra eller dåligt vet jag inte men det har resulterat i att det finns en massa 3:e parts firmwares tillgängliga med förbättrade/utökade funktioner i routern. Jag har dock inte provat någon av dessa 3:e parts firmwares.

Linksys är även Ciscos´s varumärke för konsumentprodukter.
 
brabyggare skrev:
Jag vill inte göra min egen lilla undersökning som du gör eftersom det finns andra som gör det bättre, och eftersom du nu är inne på proffsprodukter: I februarinummret 2007 av Mikrodatorn testades nio accesspunkter för professionellt bruk. De testade bland annat 3com, linksys, zyxel dlink, m.fl.
Låt mig citera:
"D-Link... blir det här testets vinnare tack vare goda prestanda och gott om funktioner."

Ytterliggare ett citat:
"3Com... Dess stora nackdel är att priset är högre än flera konkurrenter som ger lika mycket."
Tänker inte ens kommentera gällande ditt använande av mikrodatorn som källa av test för nätverksutrustning. Gällande ditt inlägg av citatet, pris för mig spelar ingen roll, det är kvalité som avgör och när du har använt produkter under andra omständigheter än små nätverk hemma märker du en skillnad.
 
ollebanan skrev:
Tänker inte ens kommentera gällande ditt använande av mikrodatorn som källa av test för nätverksutrustning. Gällande ditt inlägg av citatet, pris för mig spelar ingen roll, det är kvalité som avgör och när du har använt produkter under andra omständigheter än små nätverk hemma märker du en skillnad.
Jag förstår att du inte vill kommentera...
 
Erik_V skrev:
Hej,

efter 3 st havererade D-link införskaffade jag en Linksys WRT54GL. Har inte haft några som helst problem med den, inga omstarter har behövts. Datorerna hittar även anslutningen till Linksysen mycket snabbare än med D-linken.

Värt att veta om WRT54GL är att den är Linuxbaserad vilket gjorde att deras firmware blev klassad som "open source", om det är bra eller dåligt vet jag inte men det har resulterat i att det finns en massa 3:e parts firmwares tillgängliga med förbättrade/utökade funktioner i routern. Jag har dock inte provat någon av dessa 3:e parts firmwares.

Linksys är även Ciscos´s varumärke för konsumentprodukter.
Jag kör 3st av ovanstående modell hemma och jag gör det av två anledningar, 1) om man byter till t ex DD-wrt (url=http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/index.php) får man extra funktioner som möjligheten att själv bestämma signalstyrkan, stabil firmware som kontinuerligt utvecklas, samt att 2) de har två avskruvbara antenner viket jag använder dels får att ha en utomhusantenn och dels för att förstärka signalen m h a andra antenner än de som kommer med produkten.

Har haft andra märken också och det har inte varit mer problem med de heller men ovanstående ger *mig* mervärde.
 
ollebanan skrev:
Deras produkter är inte riktade mot privata konsumenter, det är skillnaden. Kanske usel formulering av mig, men att du inte tänker längre när du hör namnet "OFFICEconnect" på deras billigaste serie är ett under.

Sen orkar jag inte ens argumentera om det här längre, att du ens tror netgear, dlink eller linksys är bättre än 3com är ju enbart tragiskt.
Orkar inte heller argumentera. Vi har helt enkelt olika åsikt. Du verkar dessutom ha lite andra utgångspunkter, pris spelar ingen roll och en enorm datatrafik. Då är det ju proffessionella grejor som gäller, Cisco, HPs lite bättre serier och tydligen 3Com.

Men att jag påstått att Netgear och D-link är bättre än 3Com är fel. Linksys gillar jag, dom andra två märkena har jag inte mycket till övers för. Ägde faktiskt en Netgear en gång, i två dagar till jag lämnade hem den. Kan säga att som brandvägg var den säker till 100%, den släppte aldrig ens ut mig på Internet. :). Fast det var många år sedan, har säkert skett produktutveckling hos dem också. Kanske dags att ompröva den åsikten nu när folk faktiskt rekomenderar D-link. Som vanligt gäller väl att produkten är viktigare än varumärket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.