Hej!

Jag kör i nuläget en hub tillsammans med 4 Arlo Pro kameror och en Arlo Go kamera som går på 3G. Har fått problem med Go kameran för 17e gången så funderar på om jag ska byta ut den mot en hub och 2-3 Pro kameror istället.

Det handlar om övervakning av våra höns och ankor ca 80m från huset och el finns. Frågan är vad som behövs för att hålla huben i god form? Jag får väl isf bygga ett litet hus eller liknande som den kan bo i? Om jag kör på det spåret antar jag att jag får skapa ett konto till dessutom, eftersom det väl är max 4 kameror/prenumerant? Ett tredje alternativ är väl att förlänga signalen från den huben vi har uppe i huset... Någon som har erfarenhet av detta?

Ber om ursäkt för rörigt inlägg men det hela känns lite rörigt just nu :)
 
Såg precis även att Essential-kamerorna verkar kunna ansluta direkt till det vanliga lokala nätverket. Isf kanske det är enklast att förlänga ut det (har google mesh puckar) och bara ansluta ett par kameror till det istället?

Kommer isf dom kamerorna dyka upp i Arlo appen precis som vanligt, tillsammans med de som ligger på huben?
 
Redigerat:
Eftersom jag har ett gammalt Google Wifi mesh system tänker jag att det ändå är dags att byta ut det.

Så just nu lutar det mot ett nytt TP-Link Deco X50 wifi 6 system med en X50 PoE utomhusenhet. Till det ansluter jag två Arlo Essential kameror. Borde ju funka!
 
K
Det enklaste är att sätta en timer som startar om kameran varje natt. En enkel sådan om inte funktionen finns i systemet/appen.

Att förlänga ditt nätverk så långt är inte helt lätt. Det finns Ubiquiti nanostation, men det springer iväg i kostnad.

Vilka begränsningar som Arlo har i sina konton vet jag inte, men hör med deras support. Det måste ju fungera att få in alla i samma app utan att logga in och ut hela tiden. Antingen klarar kontot flera enheter eller klarar appen flera konton, tänker jag.

Du behöver en 4g router om du ska ha en hel hub där. Jag hade kört en elkapsling som rymmer prylarna och som är IP-klassad.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det enklaste är att sätta en timer som startar om kameran varje natt. En enkel sådan om inte funktionen finns i systemet/appen.

Att förlänga ditt nätverk så långt är inte helt lätt. Det finns Ubiquiti nanostation, men det springer iväg i kostnad.

Vilka begränsningar som Arlo har i sina konton vet jag inte, men hör med deras support. Det måste ju fungera att få in alla i samma app utan att logga in och ut hela tiden. Antingen klarar kontot flera enheter eller klarar appen flera konton, tänker jag.

Du behöver en 4g router om du ska ha en hel hub där. Jag hade kört en elkapsling som rymmer prylarna och som är IP-klassad.
Tack för ditt svar! Jag har ju ett datasim i nuvarande Arlo Go kamera och även ett litet 4g modem liggandes här hemma. Skulle ju isf kunna sätta ut modemet i närheten och ansluta två kameror och låta det vara ett eget litet system. Frågan är ju bara som sagt om jag får alla kamerorna i samma användare/app då.... Läste även precis att även Arlo Pro 4 funkar utan basenheten så får nog bli dom istället. Gillar inte att man inte kan ta ut batteriet ur essential kamerorna.

"I värsta fall" kan man ju ha två användare och bara dela kamerorna med varandra. Har gjort det med min pappa som också kör Arlo, när dom åter utomlands och liknande.

Tänkte jag kunde dra en Cat6 till utomhusenheten isf, om jag kör med TP-Link.

Varför vill man ha en timer som startar om varje natt?
 
K
C carlfredrik skrev:
Tack för ditt svar! Jag har ju ett datasim i nuvarande Arlo Go kamera och även ett litet 4g modem liggandes här hemma. Skulle ju isf kunna sätta ut modemet i närheten och ansluta två kameror och låta det vara ett eget litet system. Frågan är ju bara som sagt om jag får alla kamerorna i samma användare/app då.... Läste även precis att även Arlo Pro 4 funkar utan basenheten så får nog bli dom istället. Gillar inte att man inte kan ta ut batteriet ur essential kamerorna.

"I värsta fall" kan man ju ha två användare och bara dela kamerorna med varandra. Har gjort det med min pappa som också kör Arlo, när dom åter utomlands och liknande.

Tänkte jag kunde dra en Cat6 till utomhusenheten isf, om jag kör med TP-Link.

Varför vill man ha en timer som startar om varje natt?
Ja de fungerar ju utan basstationen även om batteritid är lite sämre. Dock kanske inte så farligt om de är ensamma på sitt wifi, inte så mycket bakgrundssnack från andra enheter. Om du sätter en 4g router.

80 meter är långt för wifi. Så inga garantier att du får täckning på det avståndet.

Just hur konton och appar fungerar har jag ingen aning om. Har ingen praktisk erfarenhet av grejorna.

Timern löser så att du slipper springa och starta om grejorna manuellt. Då görs det automatiskt en gång om dygnet. Men förutsätter att det går på 230v och inte batteri.
 
K knightjocke skrev:
Ja de fungerar ju utan basstationen även om batteritid är lite sämre. Dock kanske inte så farligt om de är ensamma på sitt wifi, inte så mycket bakgrundssnack från andra enheter. Om du sätter en 4g router.

80 meter är långt för wifi. Så inga garantier att du får täckning på det avståndet.

Just hur konton och appar fungerar har jag ingen aning om. Har ingen praktisk erfarenhet av grejorna.

Timern löser så att du slipper springa och starta om grejorna manuellt. Då görs det automatiskt en gång om dygnet. Men förutsätter att det går på 230v och inte batteri.
Men tänker att dom 80 metrarna får en Cat6a ta hand om, sedan sitter en utomhus-wifi-enhet i andra ändan. Som ett alternativ till 4g modemet då. Då hamnar ju dessutom alla kamerorna på samma nätverk. (Även om det nu verkade funka att ha olika kameror på olika nätverk, men i samma app).

I dom bästa av världar drar jag en magnetisk strömkabel till båda Pro 4orna så jag slipper tänka på batteritid.

Dum fråga kanske, men varför vill man starta om allting en gång om dygnet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
K
C carlfredrik skrev:
Men tänker att dom 80 metrarna får en Cat6a ta hand om, sedan sitter en utomhus-wifi-enhet i andra ändan. Som ett alternativ till 4g modemet då. Då hamnar ju dessutom alla kamerorna på samma nätverk. (Även om det nu verkade funka att ha olika kameror på olika nätverk, men i samma app).

I dom bästa av världar drar jag en magnetisk strömkabel till båda Pro 4orna så jag slipper tänka på batteritid.

Dum fråga kanske, men varför vill man starta om allting en gång om dygnet?
Ja om du har möjlighet att köra kabel är det de bästa. Finns ju dock en risk vid åska med kopparkabel i mark. Och så slipper du det extra abonnemanget.

Fördelen med att göra en förebyggande omstart är att du slipper göra som du gör nu, där du behöver starta om manuellt. Samt att det blir lite tid mellan att den går ner, du upptäcker och åtgärdar. Istället för 5 regelbundna minuter varje natt
 
C carlfredrik skrev:
Såg precis även att Essential-kamerorna verkar kunna ansluta direkt till det vanliga lokala nätverket. Isf kanske det är enklast att förlänga ut det (har google mesh puckar) och bara ansluta ett par kameror till det istället?

Kommer isf dom kamerorna dyka upp i Arlo appen precis som vanligt, tillsammans med de som ligger på huben?
Jag har 6 Arlokameror av modellen "4 Pro".
Har ingen hub, utan dessa får ansluta direkt till mitt WiFi, ett meshnät, så jag har god täckning över hela den yta jag vill bevaka.
Enda problemet jag har upptäckt är att det där med mesh har en egenhet, och det är att kameran inte "hoppar" till den meshpunkt som har bäst signal.
Det är endast ett problen när jag sätter igån en ny kamera, eller byter batteri.
Jag får göra kameran strömlös, genom att ta ur batteriet, och sedan starta upp den på det ställe den ska vara fysiskt placerad.
Men allting fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
"I värsta fall" kan man ju ha två användare och bara dela kamerorna med varandra. Har gjort det med min pappa som också kör Arlo, när dom åter utomlands och liknande.
Du kan ha flera "platser" i Arlo-appen, och under samma konto.
Så du behöver inte logga in/ut.
Och kontot i Arlo-appen kan du tilldela till fler "gäster" och välja vilka behörigheter och kameror som dom ska ha tillgång till.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.