Nu gick det toppenfint! Tack så jättemycket allihopa 🥰
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
A Amatörtorparen skrev:
"Tjingtjong, jättelätt" 😂
Tack så jättemycket, tydligt och pedagogiskt!
Jag korrigerade mig med att det är lätt när man sett det. Inget är lätt första gången och särskilt inte med luddiga bruksanvisningar.

På din SDS+ -chuck tror jag det bara är att trycka in borret så sitter det fast och kan röra sig som det ska ut och in med hammarslagen. Det som ev kan vara litet trögare att fixa på din maskin jfr på min är detta med hur chuckarna sätts fast, på Hiltin är den en ring man lyfter och på din en ring man får vrida på för att lossa & sätta fast.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag korrigerade mig med att det är lätt när man sett det. Inget är lätt första gången och särskilt inte med luddiga bruksanvisningar.

På din SDS+ -chuck tror jag det bara är att trycka in borret så sitter det fast och kan röra sig som det ska ut och in med hammarslagen. Det som ev kan vara litet trögare att fixa på din maskin jfr på min är detta med hur chuckarna sätts fast, på Hiltin är den en ring man lyfter och på din en ring man får vrida på för att lossa & sätta fast.
Och på min (som också är en Makita precis som TS) sitter SDS+ chucken fast och tar bara SDS borr och mejslar.

Egentligen tycker jag det är ett rätta, vem borrar med vanliga borr med en borrhammare, det har man ju som vanliga borr/skruvdragare till.
 
D Dilato skrev:
Och på min (som också är en Makita precis som TS) sitter SDS+ chucken fast och tar bara SDS borr och mejslar.

Egentligen tycker jag det är ett rätta, vem borrar med vanliga borr med en borrhammare, det har man ju som vanliga borr/skruvdragare till.
Mja. Hilti TE2-M är en mycket kompetent borrmaskin också med en 13 mm snabbchuck i klass med vad man har på bra pelarborrmaskiner, plus att den har ett superstarkt lågväxelläge när man tex kör stora hålsågar. Inte att förglömma ett mycket bra användarskydd i form av en slirkoppling som gör att man inte bryter armarna av sig när man kör fast, bra sak även i hammarborrläge givetvis.

Vad denna maskin inte har är ett rent bilningsläge men till detta har jag en mycket starkare och billigare maskin, det vore nästan synd att köra sånt skit med denna. Den gamle Hiltin är en av mina favoritmaskiner, man blir genuint glad när det dyker upp litet jobb för den och den tar sig an det med lätthet nästan oavsett vad det rör sig om. Tyngden och vridmomentet, balansen gör mycket för resultatet och upplevelsen. Dock ej batteridriven.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mer på min och TS maskiner, batteridrivna borrhammare.
Men jag håller med, betongsåg tänkte jag inte på, men dom finns ju med SDS+ så behövs ingen vanlig schuck.
https://amzn.eu/d/08HaVPZr
Och vanlig schuck med SDS+ visade jag ju tidigare.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Det är sant, jag tänkte främst på stora vanliga hålsågar för trä, stora träborr etc som kan köra fast i spik osv. Men som du säger, det finns stora betonghålsågar också för SDS-fäste och hammarborrläge. Hade en stor hålsågskrona (typ 10 cm?) till att borra igenom vår gamla trappa i armerad betong när det skulle installeras värmepump, funkade fint med denna relativt beskedliga maskin.
_
Men skulle jag göra om det så gärna en kraftigare maskin såklart, varje maskin har sina begränsningar för när jobbet blir snabbt och effektivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.