Hej,

Har nyligen köpt ett äldre skåp där en av dörrarna kärvar att stänga. Gångjärnet verkar vara glappet i överkant. Det är väldigt trångt och svårt att se vad felet kan vara.

Jag hittar inte något på internet om hur de ser ut eller fungerar. Motstående sida är en fyrkant nedfräst i skåpet och tycks ha 2 spår dörren rör sig i.

Vet någon här på forumet vad denna typ av gångjärn kallas och eventuellt ha förslag på vad jag kan göra för att åtgärda det?


Tack på förhand!
 
  • Närbild på gångjärn på gammalt träskåp med blommigt mönster inuti. Dörren på skåpet visar tecken på att kärva och gångjärnet verkar vara glappt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gångjärn till ett äldre trädskåp med en dörr som kärvar vid stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!

Som jag tolkar dina bilder verkar det vara så kallade ”kniv-gångjärn” du har i skåpet. Börjar de släppa är det rimligt att det blir problematiskt att öppna och stänga luckorna.

Du får kolla om du behöver reparera skåpsstomme eller lucka för att få till en problemfri funktion.
Ibland handlar det om att fräsa ur gammalt trä och fylla med nytt för att få friskt material att skruva gångjärnen i. Ibland räcker det med nya, längre skruv.

Lycka till!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.