Jo, vi skall köpa diskmaskin till radhuset och då vi skall renovera köket om 1-2år så skall det vara en helintegrerad (alltså så man själv sätter på lucka på den).

Så har ni några tips?

Själv har jag hört att Miele är grymt men även så in i bomben grymt dyrt (hamnar över 10k sträcket) vilket vi känner är lite väl magstarkt... utan någonstans runt 6-7k är vad vi tänkt oss.

Detta skall då vara en 60cm bred maskin som är av kvalité, är tyst och har bra energivärde och självklart diskar bra.
 
Köp en så tyst som möjligt, om det går att få in försök att köpa en extra hög, då kan du få mer plats för vinglas i överdelen samtidigt som du har tallrikar eller får plats med stora tallrikar i underdelen. Titta också på inredningen och se om det passar porslinet du har! Jag har en Bosch/Siemens som jag är nöjd med.
 
En extra hög sätter väl lite krav på höjden på diskbänken, eller?
 
Precis, kolla om du kan få in en sån, det är det värt, jag vågade inte beställa en sån eftersom jag/snickaren byggde köket innan jag fick diskmaskinen... Kolla med inköpsstället vilken höjd som krävs. Om du ska skota din gamla diskmaskin kan det även vara bra att få den gamla bortforslad av dom du handlar av!
 
idag är det ett standardkök som är ca 20år gammalt så jag misstänker att bänkhöjden inte tillåter en högre maskin. Finns ingen idag och vi flyttar in på fredag och vi är båda helt övertygade om att det inte går att leva utan diskmaskin. :)
 
Vill du ha en maskin utan bestickkorg som gör dig galen för att den stjäl en massa utrymme, köp en Miele med bestickkorg högst upp. Vi hade en Miele som tyvärr gav upp för några år sedan och köpte dumt nog en Whirlpool för att spara några tusen. Denna var totalt kass utrymmesmässigt. Var tvugna att köra den dubbelt så ofta som Mielen. Lyckligtvis pajade den efter ca 3år och vi blev tvugna att byta ut den och det blev utan tvekan en ny Miele med bestickkorg högst upp igen.
 
pefo: Skulle helst köpa en Miele, men det är svårt att motivera ett dubbelt så högt pris. Bestig"korg" upptill tycker jag själv är riktigt irriterande utan är nöjd med bestickskorg i den undre hyllan.

rqu: tackar, skall kolla och måtta. En hög är klart lockande då det brukar vara med ett vinglas eller två i maskinen.
 
Hemmakatten
Om ni skall bygga om köket om ett par år så blir väl bänkskivan satt i "normal" höjd vilket är 90cm. Då går en högre diskmaskin in utan problem. Vi har en Siemens helintegrerad, extrahög, tyst, SL66T373EU, vilken vi är mycket nöjda med. Känns gedigen, bra inredning som går att variera, kan ta ut överkorgen om man vill diska stora plåtar. Förutom att den skall diska bra är det viktigaste att den är tyst eftersom programtiden är ganska lång. Även på Siemens diskmaskiner kan ljudnivån variera mycket mellan olika modeller.
 
Ahlesten skrev:
pefo: Skulle helst köpa en Miele, men det är svårt att motivera ett dubbelt så högt pris. Bestig"korg" upptill tycker jag själv är riktigt irriterande utan är nöjd med bestickskorg i den undre hyllan.
Tja, ska du ha en helintegrerad maskin så är prisskillnaden inte så stor. +30-50% kanske. Om du inte satsar på ett lågprismärke då.

Bestickkorgen är en smaksak . Antingen sorterar man när man plockar in eller när man plockar ur. Tyckte till en början själv att den var jobbig men efter att ha kört med en i underkorgen ett tag är jag glad att vi är tillbaka igen.
 
Hemmakatten: Jo, det skall ju byggas om och då kan jag själv bestämma lite angående höjden på bänken men maskinen skall ju in under bänken som sitter där nu först. Men jag känner mig ganska övertalad till en extra hög maskin och har precis kollat in just den som ni har, på tretti.se så går den på 8690:- vilket känns klart inom ramen.
 
Jag skullle rekomendera Cylinda, vi har en DM96 helintegrerad extrahög som vi är jättenöjda med.
Cylindan känns precis som Mielen att den är byggd för att hålla, spolarmarna är tex. av rostfritt stål och inte plast
som Aeg och Electrolux.
Extrahög diskmaskin är ett väldigt plus, dom extra 10cm känns mest i överkorgen där det får plats både vinglas och stora kastruller.

En annan sak som vi inte klarar oss utan är belysning i maskinen, när man väl har det vill man inte vara utan,
det känns lika naturligt som lampa i torktumlaren eller kylskåpet.

Filtret är också suveränt, det fastnar ingenting tittar man i det efter 3mån så kanske man hittar något, om man jämför med Aeg:n vi hade tidigare som vi gjorde rent efter varje disk.

På bilden ligger det en 4.5liter kastrull i överkorgen.
 
Jag kan också rekommendera Cylinda DM96. Otroligt tyst apparat. Har flera gånger fått lägga örat intill för att avgöra om den går eller ej.

Bestickkorg överst eller ej är väl en smaksak. Har ahft båda varianterna, men tyckte nog att det kunde bli lite fullt i den översta.

Hur som helst, satsa på en tyst maskin. Speciellt om ni har öppen planlösning eller sitter ofta i köket.
 
Vi köpte miele. Både jag och sambon brukar sällan slå till på magkänsla och det tog oss ett halvår innan den gamla och trasiga maskinen byttes ut (inköpt av den förra ägaren av gården). Vi fastnade ganska snart för just Miele och det som var huvudargumentet emot var just priset, men vi har bestämt att vi - om det är inom rimliga gränser - skall satsa på bra kvalité även om det kostar mer och även om det tar längre tid att få råd att byta ut en del på det sättet, vi är övertygade om att det betalar sig i längden.

Det enda märke som var *ok* i känsla och *kvalité* förutom Miele var Cylinda, men vi fastnade för bestick-hanteringen hos Miele som vi uppfattade som bättre (och nu efter ett år är övertygade om var rätt val - för oss). Hade vi tyckt annorlunda om denna hade det antagligen blivit Cylinda.
 
Allt snack om höjderna hit och dit.... De flesta maskinerna i övre segmentet har väl höj och sänkbar överkorg? Själv så är 65 gradig 30 min program ett måste för mig. Och display för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.