Hej!

Har ett Nyckelhus (hustillverkaren hette så) från 82 som jag ska lyfta taket på så jag får 1,5 plans hus, helst med mansard tak.
Nu undrar jag om det är någon som gjort något liknande med sitt Nyckelhus?
Sen undrar jag om någon vet vilka som köpte upp Nyckelhus någon gång efter 1982, eller vad som hände med företaget.

Klas
 
Vad heter modellen på huset? Är det ett Torstuna (enplanshus som ser ut som ett T) kan jag komma med en del tips.
Har för mig att Nyckelhus köptes upp och blev nerlagda. Tillverkningen var i Skyttorp utanför Uppsala.
 
Hustypen heter Skoghem 3 och är inte som ett "T" utan 8,5X15 m kvadratiskt med 27c tak

Vet du vilka som köpte Nyckelhus och la ned det?
 
Det var Modulent AB i Hässleholm som köpte, och sedan lade ner fabriken. Jag var själv med på plats för att försöka blåsa liv i företaget, men det lyckades tyvärr inte.
 
Vi bor i ett Nåntuna från Nyckelhus, trivs ganska bra, men planlösningen kunde varit bättre samt det är ganska lyhört. Beror väl på att det ligger bara 100cm isolering samt det är lättbalkar i innertaket. Genrellt verkar dom varit ganska långt fram när dom byggdes. Jag har en katalog från nyckelhus serien dock från -78, men där finns lite alternativ och visar lite hur dom är uppbygda.
 
O 1morgan1 skrev:
Vi bor i ett Nåntuna från Nyckelhus, trivs ganska bra, men planlösningen kunde varit bättre samt det är ganska lyhört. Beror väl på att det ligger bara 100cm isolering samt det är lättbalkar i innertaket. Genrellt verkar dom varit ganska långt fram när dom byggdes. Jag har en katalog från nyckelhus serien dock från -78, men där finns lite
alternativ och visar lite hur dom är uppbygda.
Jag skulle gärna vilja se katalogen från Nyckelhus. Jag bor i ett Nyckelhus från -78.
 
S MurreochMolly skrev:
Jag skulle gärna vilja se katalogen från Nyckelhus. Jag bor i ett Nyckelhus från -78.
vi har en katalog från 78-79. Vi bor i ett nåntuna hus som är byggt -80
 
A Asphed skrev:
vi har en katalog från 78-79. Vi bor i ett nåntuna hus som är byggt -80
Men fastän du bor i nåntunahus har du katalog med Nyckelhus?
 
Vårt hus är ett från tillverkaren Nyckelhus, typen heter Nåntuna. I katalogen finns Sätuna, Nåntuna, Estuna, skultuna mfl.
 
  • Rödfärgat Nyckelhus vid sjökant med skog i bakgrunden och person som fiskar i en båt på vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Asphed skrev:
Vårt hus är ett från tillverkaren Nyckelhus, typen heter Nåntuna. I katalogen finns Sätuna, Nåntuna, Estuna, skultuna mfl.
Aha, visste inte att nyckelhusen hade olika namn.
 
Blåser liv i denna tråden då jag är i gång med att också göra ett taklyft på mitt Nyckelhus byggt -83. Jag köpte huset i oktober och står inför ett takbyte, där jag tänkte passa på att göra ett taklyft.

Mitt hus heter Fridhem 3, ett enplanshus på 103kvm med vind, kallat sekundärutrymme på Bygglovsritningarna.

Ni som har Nåntuna har ni möjligtvis kvar ritningar så man kan jämföra om mitt hus klarar ett taklyft?

Allt gott
M
 
Hej, jag har ritningar från vårt hus, byggt 79-80. Vad exakt söker du?
 
Jag söker egentligen hur ert väggparti och våningsbjälklag för övervåningen ser ut. Även hjärtväggen. Vill jämföra med för att se om det skulle gå att lyfta takhöjden med nya takstolar.
 
A Asphed skrev:
Hej, jag har ritningar från vårt hus, byggt 79-80. Vad exakt söker du?
Vad har du för mått på Hjärtväggen? @Asphed
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.