Jag har köpt och monterat en PAX-garderob med dörrar "Flisberget". Som ni ser på bilden är dörrarna aningens ojämna, jag har försökt justera enligt deras instruktion men lyckas inte få till det ändå. Nu har jag skruvat så mycket att dessa skruvar är helt sönderskruvade. Någon som har något annat knep för att justera dörrarna, eller är det bara att leva med det?
 
  • Ojämt monterade dörrar på en PAX-garderob med modellnamnet "Flisberget" som inte stänger ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela skåpet lutar nog åt höger. Frågan är varför. Om du trycker skåpet åt vänster upptill blir nog dörrarna raka?
Har du vattenpass att kolla med?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
MultiMan
Använd vattenpass först och främst så ni vet vad som är snett. Har ni inte det, skaffa, det behöver man för många olika saker i hemmet ändå.
 
Man kan också använda en app..
Resultat från Google Play med appar för vattenpass, inklusive vattenpass och lutningsmätare med olika användargränssnitt och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har använt vattenpass på mobilen som visar att allt är rakt åt alla hållen, när man tittar på garderoben ser den dock sned ut intill väggen. Alltså är det mindre utrymme intill väggen nedtill än upptill. Eftersom vattenpasset (på telefonen) har visat att allt är rakt har jag antagit att väggen är sned... Kanske inte är helt tillförlitlig på telefonen ändå då.
Jag kan inte heller skjuta garderoben åt något håll då jag har fäst hyllplan på höger sida :D Jag kanske bara får stå ut med skavankerna som blir när man är amatör haha...
 
  • Gul garderob med dubbeldörrar intill en vägg. Garderoben ser sned ut jämfört med väggen. På sidan finns öppna hyllor med diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
B Bixb skrev:
Jag har använt vattenpass på mobilen som visar att allt är rakt åt alla hållen, när man tittar på garderoben ser den dock sned ut intill väggen. Alltså är det mindre utrymme intill väggen nedtill än upptill. Eftersom vattenpasset (på telefonen) har visat att allt är rakt har jag antagit att väggen är sned...
Tycker vattenpassappen att väggen är sned?
Det säger ju lite om appens noggrannhet.
 
B Bixb skrev:
jag antagit att väggen är sned
Varför har du inte mätt väggen då med mobilen?
Testade den första appen i Dilatos bild ovan i min Samsung S21 med mitt nya superdigitalavattenpass från Bosch och det skiljde bara 0,18 grader. Godkänt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker vattenpassappen att väggen är sned?
Det säge
Inget är snett enligt vattenpasset, varken garderoben eller väggen.
 
B Bixb skrev:
Jag har använt vattenpass på mobilen som visar att allt är rakt åt alla hållen, när man tittar på garderoben ser den dock sned ut intill väggen. Alltså är det mindre utrymme intill väggen nedtill än upptill.
B Bixb skrev:
Inget är snett enligt vattenpasset, varken garderoben eller väggen.
Skaffa ett riktigt vattenpass.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Bixb skrev:
Inget är snett enligt vattenpasset, varken garderoben eller väggen.
Då har du en skittelefon.
 
Märkligt att flera telefoner visar samma sak och använde faktiskt även ett riktigt vattenpass när jag byggde ihop skiten (kollade inte väggen då). Nåväl, nu tycker jag att ni har en lite tråkig ton så jag tackar för "hjälpen" och går vidare i livet med lite ojämna garderobsdörrar. Ha en trevlig kväll!
 

Bästa svaret

BirgitS
B Bixb skrev:
Märkligt att flera telefoner visar samma sak, nåväl.
Det man kan konstatera är nog i detta fall att en mobil är alldeles för liten för att det ska gå att mäta så små lutningar. Det behövs ett vattenpass på 60 cm eller så för att det ska gå att se.

Helt klart lutar väggen och/eller garderoben. Eftersom man inte kan göra något åt väggen bör garderoben justeras så att den blir helt parallell med väggen så att det ser bra ut, t.ex. genom att lägga in något under högra sidan.
 
  • Gilla
Bixb
  • Laddar…
Fast om du har två sidor som uppenbarligen inte är parallella men ditt mätinstrument säger att de är det så är ju instrumentet uppenbarligen inte tillförlitligt, alternativt skit bakom spakarna. Så otrevliga tyckte jag faktiskt inte någon var.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett vanligt lod, en mutter på en sytråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.