Det är inte svårt.
TS får inte göra nästan någonting,, PUNKT.

TS kan naturligtvis göra det ändå, men TS har ju visat en tendens till okunskap som gör att man blir tveksam ( klippa upp distansringen i stället för att koppla ur och tillbaks).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du får inte fästa kabel inomhus från
värmepump innerdel.
Då är det fast installation.
Då behövs elbehörighet.
Det sa killen som montera värmepump.
I min stuga.
 
M Manhunter skrev:
Du får inte fästa kabel inomhus från
värmepump innerdel.
Då är det fast installation.
Då behövs elbehörighet.
Det sa killen som montera värmepump.
I min stuga.
Det beror på bl.a. vad det är för typ av kabel.

Att fästa en kabel är INTE samma sak som "fast installation".

https://www.elinstallatoren.se/2020/09/ar-det-ok-att-klamra-skarvsladden/
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på bl.a. vad det är för typ av kabel.

Att fästa en kabel är INTE samma sak som "fast installation".

[länk]
Killen sa det.
Om det är rätt eller sant.
Vet ej.
Kabel var inomhus med jordad hane.
Som han monterade på.
Eller lathet att slippa ,sätta upp kabeln ?.
 
Ni pratar om två olika saker. Det artikeln i elinstallatören handlar om är inte auktorisation eller vad man får göra som trådstartaren efterfrågar.

Det är en frågeställning om lämpligheten i fastsättning av flexibla ledare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är "många" även elektriker som tror att klamring av kabel är detsamma som "fast installation", häromåret var det IKEAs Åskväder som hamnade under ESVs granskning.

https://www.elinstallatoren.se/2021/03/ikeas-askvader-under-elsakerhetsverkets-lupp/

https://www.elinstallatoren.se/2021/04/ikeas-askvader-far-gront-ljus-i-elsakerhetsverkets-kontroll/

A avh67f skrev:
Ni pratar om två olika saker. Det artikeln i elinstallatören handlar om är inte auktorisation eller vad man får göra som trådstartaren efterfrågar.

Det är en frågeställning om lämpligheten i fastsättning av flexibla ledare.
Är följande en "fast installation"?
Två bilder av elinstallationsdetaljer i tak. Vänsterbild visar kabelanslutning vid lamputtag. Högerbild visar fast monterad ljusarmatur och kabel i vit kabelkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladdstället går alltså från lamputtag till en ljusarmatur som är fastskruvad i taket.

Vad är skillnaden mellan ovannämnda ljusarmatur och Manhunter's LLVP med sladdställ med stickkontakt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
janwide
E ErikJohansson7659 skrev:
Hej,

Jag renoverar hemma och funderar lite kring vad jag som lekman själv får göra med el. Får jag installera påbyggnadsringar i vägguttag t.ex? Vad gäller kring att helt ta bort och plugga igen ett gammalt vägguttag för rakapparat?

Hälsningar,
Erik
Man FÅR starta trådar om hempul. Men man BÖR inte göra det. Det brukar bli dålig stämning.
 
  • Haha
  • Gilla
ErikJohansson7659 och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är "många" även elektriker som tror att klamring av kabel är detsamma som "fast installation", häromåret var det IKEAs Åskväder som hamnade under ESVs granskning.

[länk]

[länk]


Är följande en "fast installation"?
[bild]
Sladdstället går alltså från lamputtag till en ljusarmatur som är fastskruvad i taket.

Vad är skillnaden mellan ovannämnda ljusarmatur och Manhunter's LLVP med sladdställ med stickkontakt?
Min sladd hänger lös på väggen.
Har inte blivit av att fästa upp den.
Med kabelkanal.
 
Jag tycker att vi håller elinstallatören utanför detta forum. Åtminstone jag tänker inte betala för att få läsa deras artiklar. Är det något väldigt intressant som just de säger som inte redan är sagt på detta forum så citera gärna denna text istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Den kunskap som förmedlas i detta forum vad gäller elinstallationer är verkligen outstanding!

Hatten av till alla ni proffs som bidrar till en mycket högre elsäkerhet i kåkar och annat runt om i vårt rike, låt vara att alla installationer som kanske borde gjorts av proffs inte blev det. Men troligen enormt mycket elsäkrare än utan vägledning och bara där är mycket vunnet.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
J
H Harald Blåtumme skrev:
Den kunskap som förmedlas i detta forum vad gäller elinstallationer är verkligen outstanding!

Hatten av till alla ni proffs som bidrar till en mycket högre elsäkerhet i kåkar och annat runt om i vårt rike, låt vara att alla installationer som kanske borde gjorts av proffs inte blev det. Men troligen enormt mycket elsäkrare än utan vägledning och bara där är mycket vunnet.
Om jag förstått rätt så har väl forumet isåfall bidragit utomordentligt bra till detta eftersom det inte avlidit några privatpersoner i Sverige på grund av hempul på många år. De som däremot dött har varit yrkesverksamma. Bättre utbildning är nog lösningen på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om jag förstått rätt så har väl forumet isåfall bidragit utomordentligt bra till detta eftersom det inte avlidit några privatpersoner i Sverige på grund av hempul på många år. De som däremot dött har varit yrkesverksamma. Bättre utbildning är nog lösningen på det.
Som jag har förstått det kan man härleda många villabränder till felaktiga elinstallationer. Så även om ingen dör av strömgenomgång (vilken troligen är tack vare jordfelsbrytare många gånger) så är det troligen många som dör indirekt genom bränder orsakade av hemmapul.
 
J
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Som jag har förstått det kan man härleda många villabränder till felaktiga elinstallationer. Så även om ingen dör av strömgenomgång (vilken troligen är tack vare jordfelsbrytare många gånger) så är det troligen många som dör indirekt genom bränder orsakade av hemmapul.
Kanske, dock tror jag dessa borde vara medräknade i så fall, eftersom man till och med räknade med de som hade trillat ner på tunnelbanespåret, och då låg med som orsakade av el.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske, dock tror jag dessa borde vara medräknade i så fall, eftersom man till och med räknade med de som hade trillat ner på tunnelbanespåret, och då låg med som orsakade av el.
Eller gubben som jagade mask med strömförande pinnar och ungdomar som klättrade på tåg.. också elrelaterade dödsfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Som jag har förstått det kan man härleda många villabränder till felaktiga elinstallationer.
Var har du fått det ifrån? Det är nämligen inte vad fakta säger. Tittar vi den statistik som finns tillgänglig beror elbränder i första han på billig importerad elektronik i form av USB-laddare och liknande. Förr var även spisar, kylskåp, elelement vanliga orsaker. Under en period stack även tv- och stereo-apparater i standby-läge ut i statistiken. När bränder startar i den fasta anläggningen, vilken är väldigt ovanligt, så är det framför i äldre installationer och då företrädelsevis i äldre elcentraler. Eftersatt underhåll och ändrade förutsättningar är de vanligaste orsakerna. Just nu är de elbilsladdning i olämpliga uttag som är den senaste olyckskategorin.

Om du använder sökfunktionen kan du hitta en lång och bra tråd om det här som grundligt slår hål på myterna och propagandan som sprids till och från inom elbranschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.