Gott nytt år!

Jag har en liten fråga kring elementen/värme hemma.

Vi ska byta ett element och har tagit ner det och tittat lite på kopplingsplinten.

Det jag egentligen inte förstår är vad brun är, det står att det är till för slavelement på plinten.

Om jag mäter upp så det mellan
blå - brun = 230v
blå - svart = 230v
blå-vit = 230v om hemma på, annars bortaläge 0v, så det är ju styrledning.
brun - svart = 400v

I elcentralen sitter det tre proppar för värmen på övervåningen så första tanken var ju 3-fas men elementen är ju 230v samt blå är ju uppenbarligen nolla.

Någon som någon ide om varför det finns både brun och svart?

Vore supertacksam om någon kunde kasta en blänkare om det här.
 
  • Öppen kopplingsplint för element med flera färgade kablar anslutna, inklusive brun och blå, på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vi ser är ju plinten på väggen, men hur var elementet inkopplat? Det är inte ovanligt att man drar alla 3 faserna förbi elementen, i så fall ör den andra fasen bara skarvad här. Men är den faktiskt inkopplad på elementet, låter det som en felkoppling.
 
Det är gissningsvis draget i en slinga från element till element och fördelade över de tre faserna.
 
H hempularen skrev:
Det vi ser är ju plinten på väggen, men hur var elementet inkopplat? Det är inte ovanligt att man drar alla 3 faserna förbi elementen, i så fall ör den andra fasen bara skarvad här. Men är den faktiskt inkopplad på elementet, låter det som en felkoppling.
Jag var så galet dum i huvudet så jag drog bort den innan jag han notera, hjärnsläpp. Men jag TROR att den satt i blå, svart, vit, jord.

Grejen är att om alla elementen sitter på samma slinga, vilket skulle vara rimligt så borde det väl finnas 3 faser och inte bara två? För det är ju bara 230v mellan blå och svart och mellan blå och brun så det kan väl inte vara tre då?
 
Fast om det är tänkt som en slav för inkoppling av ett annat element via det första elementets termostat. Så kanske det fungerar även om det andra elementet (slaven) drivs av en annan fas. I så fallhar du fas in till ett annat element. Det elementets ”retur” kopplas till nolla via master elementet. En gissning.
 
H hempularen skrev:
Fast om det är tänkt som en slav för inkoppling av ett annat element via det första elementets termostat. Så kanske det fungerar även om det andra elementet (slaven) drivs av en annan fas. I så fallhar du fas in till ett annat element. Det elementets ”retur” kopplas till nolla via master elementet. En gissning.
Det var en tanke jag också hade, jag hittar dock inte elementet :D , men det är säkert så, får försöka hitta var kabeln går vidare. Tack förs svaret!
 
joel rödskägg joel rödskägg skrev:
Gott nytt år!

Jag har en liten fråga kring elementen/värme hemma.

Vi ska byta ett element och har tagit ner det och tittat lite på kopplingsplinten.

Det jag egentligen inte förstår är vad brun är, det står att det är till för slavelement på plinten.

Om jag mäter upp så det mellan
blå - brun = 230v
blå - svart = 230v
blå-vit = 230v om hemma på, annars bortaläge 0v, så det är ju styrledning.
brun - svart = 400v

I elcentralen sitter det tre proppar för värmen på övervåningen så första tanken var ju 3-fas men elementen är ju 230v samt blå är ju uppenbarligen nolla.

Någon som någon ide om varför det finns både brun och svart?

Vore supertacksam om någon kunde kasta en blänkare om det här.
Finns ju många olika typer av element. Men jag gissar utifrån vad du beskriver att du har 2-fas 400v element, som går över på 1-fas 230v vid borta läge, när man reser bort t.ex.
2-fas element tror jag var rätt vanligt förr. Hade det själv som orginal i vår förra hus, från 1974.

/Peter
 
Petke Petke skrev:
Finns ju många olika typer av element. Men jag gissar utifrån vad du beskriver att du har 2-fas 400v element, som går över på 1-fas 230v vid borta läge, när man reser bort t.ex.
2-fas element tror jag var rätt vanligt förr. Hade det själv som orginal i vår förra hus, från 1974.

/Peter
Ser nu att jag svarat på en 4år gamla fråga. 😂😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.