Hej!

Vi har som många andra blivit tvingade av kommunen att anlägga ett kostsamt avlopp i sommarstugan. Avloppet är anlagt och nu ska jag ansluta.. Som en del av det kommer jag vara tvungen att ta hål i grunden. Avloppsröret är 50mm så jag kommer behöva ta upp minst det. Jag har en rejälare maskin med SDS MAX som jag fått låna av en granne, där jag har en 25mm samt en 22mm borr att utnyttja. Själva borrandet tror jag inte är något större problem utan det jag undrar är var jag bör ta upp hålet samt om det finns någon risk med att göra detta själv?


Vad tror ni är bäst, A eller B (se bilder). Dvs. spelar det någon roll om jag borrar i betongblocket eller i betongen(?) ?
Insida
Markeringar på möjliga borrplatser, A i betong och B i betongblock, på insidan av en grundvägg med vattenledning och rör anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsida
Grå betongvägg i en sommarstuga, en stor sten vid väggen och flera små svarta avloppsrör på marken med viss växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så mycket
 
Claes Sörmland
Jag skulle välja läge B. Och när du borrar värm inte upp borrkronan så att den blir slö.

50 mm avloppsrör? Är det pumpat avlopp med avloppspump i huset? Annars skulle jag lägga standard 110 mm. Ingen prisskillnad att tala om och det är standard.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar @Claes Sörmland ! Riktiga nybörjarfrågor här men det finns ingen risk att jag förstör nåt när jag tar upp hålet?

Det är ett enkelt BTD-avlopp som heter biobox. Så ingen pump eller så, utan det rinner ner i "lådan". Själva avloppet / markbädden ligger ca 25 meter från huset, efter ett sluttande berg/backe
 
Claes Sörmland
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Tack för svar @Claes Sörmland ! Riktiga nybörjarfrågor här men det finns ingen risk att jag förstör nåt när jag tar upp hålet?

Det är ett enkelt BTD-avlopp som heter biobox. Så ingen pump eller så, utan det rinner ner i "lådan". Själva avloppet / markbädden ligger ca 25 meter från huset, efter ett sluttande berg/backe
Jag har svårt att se att du kan förstöra något. Köp hem en säck grovbetong eller murbruk B och täta med när röret är på plats.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Jag skulle ta ett hål ordentligt i murblocket genom att borra en lodrät hålrad och knacka bort en lagom bit av blocket med slägghammare och huggmejsel och sen putsa igen runt ett vanligt 110mm markavloppsrör.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag skulle ta ett hål ordentligt i murblocket genom att borra en lodrät hålrad och knacka bort en lagom bit av blocket med slägghammare och huggmejsel och sen putsa igen runt ett vanligt 110mm markavloppsrör.
Mitt val också. Och murbruket är porösare än själva betongstenen eller betonggjutningen så det är lättare att ta bort.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle ta ett hål ordentligt i murblocket genom att borra en lodrät hålrad och knacka bort en lagom bit av blocket med slägghammare och huggmejsel och sen putsa igen runt ett vanligt 110mm markavloppsrör.
Nu är hålet taget på "B" gick lätt (ingen vacker skapelse dock, ojämt osv) men röret gick i. . Finns det nån risk med att bara mura in 50mm röret som det är utan att ha ett 110mm rör runt?

Antar att ni menar att ta upp hål, sätt i 110mm rör, trä igenom 50mm röret och sen mura ihop allt?
 
Redigerat:
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Nu är hålet taget på "B" gick lätt (ingen vacker skapelse dock, ojämt osv) men röret gick i. . Finns det nån risk med att bara mura in 50mm röret som det är utan att ha ett 110mm rör runt?

Antar att ni menar att ta upp hål, sätt i 110mm rör, trä igenom 50mm röret och sen mura ihop allt?
Du behöver ha 110mm rör såvida avloppet inte bara används till disk och dusch.

50mm rör för toalett kommer skapa problem
 
A abygg skrev:
Du behöver ha 110mm rör såvida avloppet inte bara används till disk och dusch.

50mm rör för toalett kommer skapa problem
Det är bara disk och dusch. VI använder väl kanske 60 liter om dygnet..
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Toppen bara mura igen, behövs inget rör omkring
 
  • Älska
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.