Bakgrund; 50-talshus med bunkerkällare av betong och med gjutjärnsrör i avloppet.
Avloppsrören går i källargolvet.
Det var stopp nånstans så att vattnet blev stående under avloppshålet under badkaret, först för en vecka sedan lite halvstopp så att man kunde spola väldigt försiktigt. Det mystiska är att samtidigt funkade toan att spola hur bra som helst och det var inga problem med handfatet trots att de är kopplade på samma avlopp!
Jag tog mod till mig och spolade med högtryckstvättens avloppsspoltillsats uppifrån och körde ett bra tag tills det började släppa. Det funkade bra i flera dagar tills det tog nästan tvärstopp på samma sätt. Då tog jag tag i saken och spolade med samma utrustning men du från tvättstugan (bortersta punkten i källaren) och nedåt ut mot brunnen. Det gick bra och nu kan man spola för fullt i duschen samtidigt som man spolar toan. Så långt allt väl - men, nu har det uppstått ett porlande/rinnande ljud från avloppet som hörs från badkarets hål 🙃😳 Det är inte inbillning utan låter väldigt högt och tydligt.
Detta utan att något vatten spolas någonstans i huset, testade t o m att stänga inkommande vatten. Det håller på en bra stund (15 - 30 minuter) men tystnar till slut. Hur är det möjligt? Borde inte vattenlåset bara svälja det som kommer utan ett knyst?
 
Det betyder tyvärr att du skjutit stoppet längre fram i stammen. Att du kan spola beror på att rören rymmer mycket vatten, och att det rinner ut mycket sakta från stoppet. Ljudet uppkommer då det blir vågor, då vattnet slår mot stoppet, och sedan trycks tillbaka, gång på gång.
 
  • Gilla
  • Wow
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
H
Är rören orginal -50 tal? Det kommer att bli stopp igen ganska snart.

Då är det bara att börja att bila och byta alla rören i golven.
 
Claes Sörmland
Du hade nästan stopp längre ned i stammen så du fick dubbla vattenlås. Då rinner det långsamt i golvbrunnen under badkaret. Du har kvar problemet någonstans i stammen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det betyder tyvärr att du skjutit stoppet längre fram i stammen. Att du kan spola beror på att rören rymmer mycket vatten, och att det rinner ut mycket sakta från stoppet. Ljudet uppkommer då det blir vågor, då vattnet slår mot stoppet, och sedan trycks tillbaka, gång på gång.
Vid en senare analys mitt i natten kunde jag höra att ljudet hade en sorts eko som att det kom längre bort ifrån. Vad som känns extra skumt är att ljudet nu har ändrat karaktär eftersom det först hördes väldigt tydligt just från hålet under badkaret och i "stamröret" i källaren.
Börjar fundera om någon lyckats spola ner nån grej, strumpa eller ett plastlock som sakta tar sig ner... suck. 🙄😬
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du hade nästan stopp längre ned i stammen så du fick dubbla vattenlås. Då rinner det långsamt i golvbrunnen under badkaret. Du har kvar problemet någonstans i stammen.
Intressant tanke med dubbla vattenlås. Får se hur ocj var det utvecklar sig 🙏
 
S sallad skrev:
Intressant tanke med dubbla vattenlås. Får se hur ocj var det utvecklar siSå
S sallad skrev:
A AG A skrev:
Det betyder tyvärr att du skjutit stoppet längre fram i stammen. Att du kan spola beror på att rören rymmer mycket vatten, och att det rinner ut mycket sakta från stoppet. Ljudet uppkommer då det blir vågor, då vattnet slår mot stoppet, och sedan trycks tillbaka, gång på gång.
Okej, då var det tvärstopp från toan. Och nu körde jag med högtycksrensaren för tredje gången och mer grundligt. Först från avloppsbrunnen mot huset, sedan från punkten längst inne i huset och sist den korta biten från brunnen till badkaret mot toastolen och det verkade som att det var där nånstans som det fanns ett stopp. Väldigt mystiskt att det kan ändra sig plötsligt, fick nästan en känsla av att det har suttit nån föremål som har suttit och spökat. Hur som helst så löste det sig efter ett par timmars malande med högtrycken. Väldigt skönt med en varm dusch efter ☺️
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.