Min fråga till er: Är det klokt eller feltänkt av mig att sätta en I-balk som är 150 mm hög och 4000 mm lång under de 3 ihoplimmande reglarna för att göra golvet i princip stumt? (se förklaring nedan)

Golvet i ett rum på vår övervåning gungar irriterande mycket när man går på det. Förra ägaren tog bort en vägg på första våningen och har satt in en balk i form av 3 st ihoplimmade 45*195 regler i stället för väggen. Min första tanke var att han måste lyckats få ett mellanrum mellan åsarna och balken eftersom det gungar så mycket, men när jag nu rivit golvet för att lägga in golvvärme så märker jag att åsarna faktiskt ligger emot balken. Det "känns" som att 3 st 45*195 som är endast 4000 mm långa borde vara stumt för i princip vilken last som helst, men uppenbarligen räcker det inte alls till. :(

Rummet är 7200 mm långt och 4000 mm brett. Golvåsarna (50*200 mm) är alltså 7200 mm (flera av dem är dock skarvade på mitten av rummet) och de 3 st ihoplimmade 45*195 är 4000 mm. Jag vill helst undvika att ta bort balken, utan i stället bygga på med något lämpligt under den. Har fortfarande stor takhöjd på första våningen, så det gör inget om det byggs nedåt lite till.

Huset är gammalt (1932) och mycket snett efter att en av de förra ägarna fuskade när källargrunden skulle muras om på 70-talet. Det syns delvis på bilderna hur mycket golvåsarna måste byggas på för att få golvet rakt. Det skiljer ca 150 mm på 4 meter!

Tar tacksamt emot era kloka synpunkter och funderingar! :)
 
  • Golvasar1.jpg
Finns det några kortlingar satta i mellanbjälklaget? Du kanske skulle kunna börja med att försöka sätta avväxlingar vid balken, kanske på var sida och så längre bort. 7 meter låter långt för ett ostöttat innertak med enbart 190 balk. Jag är inte så förvånad att det svajar...

MVH
/Ove
 
Tack för svaret!

Då jag kan få en I-balk på 150 mm:s höjd gratis så tänkte jag sätta den under de 3 ihoplimmade 45*195-balken. Men för att ytterligare förstärka så tänkte jag sätta upp 2 st till balkar där jag limmat ihop 2 st 45*220 mm:s reglar. (Se bifogad bild). Gissar att det är starkare än kortlingar? Gör jag ett misstag om jag gör så, eller är detta en bra lösning?
 
  • Forstarka golv.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.