Hej!
Jag står inför detta problem. Finns det några tips på hur jag kan såga till den här taklisten så att den passar in i det område som visas på bilden?
Det här är första gången jag arbetar med taklister. 😅
 
  • En ställning för taklist lutar mot ett grått väggområde. Färger och texturer syns tydligt, fokus på montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklist lutad mot en ljusgrå vägg, redo att installeras i ett hemrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tak med vita träpaneler där de möter en grå vägg med rundad hörna, i behov av passande taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast (innan du blir galen) sätt dit en kloss!
Vit dekorerad träkloss med snidad nederdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
drömmenomlandet
  • Laddar…
Fruktansvärt svårt att förklara i text på ett forum, har du en kap och gersåg?

Smygvinkelverktyg underlättar enormt om man inte är så van.

Skulle jag dock gissa så skulle jag säga att det är ca 30 grader dvs gersågen skall ställas på ca 15 grader. 2 speglade bitar görs, kapa ett par korta testbitar att hålla mot så kan du lättare vända och vrida på plats.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklast (innan du blir galen) sätt dit en kloss!
[bild]
Det är en bra idé, men tyvärr skulle den inte alls passa in i rummet och de andra vinklarna är redan färdiga.
 
L Liljeros skrev:
Fruktansvärt svårt att förklara i text på ett forum, har du en kap och gersåg?

Smygvinkelverktyg underlättar enormt om man inte är så van.

Skulle jag dock gissa så skulle jag säga att det är ca 30 grader dvs gersågen skall ställas på ca 15 grader. 2 speglade bitar görs, kapa ett par korta testbitar att hålla mot så kan du lättare vända och vrida på plats.
Jag har en kap och gersåg och till och med en smygvinkel och om jag inte har gjort helt fel borde vinkeln vara 128 grader. Men jag vet inte vad jag ska göra nu 😅
 
Det är så jag skulle vilja ha det.
 
  • Vit träpanel vid ett innertak i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kaja91 skrev:
Jag har en kap och gersåg och till och med en smygvinkel och om jag inte har gjort helt fel borde vinkeln vara 128 grader. Men jag vet inte vad jag ska göra nu 😅
Har avverkat några timmar på att gera list så tänker lite i genvägar, har du fått den till 128 får man tänka ett par varv så brukar det blir rätt. Hade taket varit rakt skulle dvs 180 grader skulle sågat ett rakt snitt dvs 0 grader, hade väggvinkeln varit 90 grader skulle du sågat 45 grader. Vid tex 170 grader skulle gerat 5 grader för att det skulle blir rätt 180-170=10 och sen delat med 2. 26 grader på gersågen borde bli rätt. När du gerar så ska du tänka att bordet dvs botten på sågen motsvarar väggen.

Obs för att jag tycker siffran ser fel ut

Obs var fruktansvärt länge sen jag gjorde detta, kan även vara 128-90 dvs 38/2 alltså 19 grader… testa dig fram med små bitar tills du hittar rätt vinkel
 
  • Gilla
Kaja91
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Har avverkat några timmar på att gera list så tänker lite i genvägar, har du fått den till 128 får man tänka ett par varv så brukar det blir rätt. Hade taket varit rakt skulle dvs 180 grader skulle sågat ett rakt snitt dvs 0 grader, hade väggvinkeln varit 90 grader skulle du sågat 45 grader. Vid tex 170 grader skulle gerat 5 grader för att det skulle blir rätt 180-170=10 och sen delat med 2. 26 grader på gersågen borde bli rätt. När du gerar så ska du tänka att bordet dvs botten på sågen motsvarar väggen.

Obs för att jag tycker siffran ser fel ut

Obs var fruktansvärt länge sen jag gjorde detta, kan även vara 128-90 dvs 38/2 alltså 19 grader… testa dig fram med små bitar tills du hittar rätt vinkel
Så jag förstår rätt att man tar reda på vinkeln och sedan minus 90 grader och sedan hälften av den och jag ställer sedan in detta antal grader på sågen och såg sedan båda ändarna på samma antal grader bara naturligtvis med olika sågriktning. 🤔😅
 
Liljeros första beräkning bör vara rätt.

Har du inte sågat hålkärlslister innan så skulle jag nog kolla youtube, då det är lätt att tänka fel när man ska såga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.